Vive La Vida Loca

22 februari 2022 - Linjat, Finland

Dinsdag 22 februari, 22:00

Waar ik in mijn vorige blog een rustig weekend omschreef beleefde ik daar dit weekend het contrast van. Dit weekend stond in het teken van het nachtleven van Helsinki verkennen, dat is gelukt, en niet zo’n beetje ook.

Vrijdagavond naar een rock café geweest met een zooi verschillende nationaliteiten, o.a. een Engelse, Roemeen, Sloveen, meerdere Nederlanders en meerdere Amerikanen. Overtuigd van het motto ‘’voorkom een kater, blijf dronken’’ zaterdag rond 14:00 naar een sportbar geweest met een paar mensen van vrijdag om vervolgens ‘s avonds in een karaoke bar te eindigen. Eén klein detail was ik vergeten; Amerikanen voelen geen enkele vorm van schaamte. Volgende week vliegen zij terug, misschien niet slecht, voordat we in elke bar met een live-stage geboycot worden. Bij mijn video's is te zien wat ik bedoel.

Zaterdagavond

Uitgaan, de Finse normen

Lonkero (long drink) is een klassiek Fins drankje wat ze hier tijdens het uitgaan allemaal graag drinken. Ik heb het gekeurd en het is terecht dat het hier zo geliefd is, volgens mij een soort Gin, erg lekker.

Het bier van de tap in Helsinki waar mijn voorkeur naar uit gaat is het degelijke en niet te dure Aura. Ik heb het leren drinken toen ze in de sportbar zaterdagmiddag vooral Heineken schonken. Met de vraag of ze niet iets normaals hadden schonk ze me een Aura in. In alle bars die we hierna zagen schonken ze dit merk ook.

Aura bier

Het enge aan het uitgaan in Helsinki -en Scandinavië in z’n geheel- is uiteraard het checken van de bankrekening de volgende ochtend. Deze verast mij vooralsnog positief. Wat scheelt is dat de mensen met wie ik was hier al een jaar of 6 studeren; ze wisten precies de goedkopere tenten te vinden. In deze kroegen die erom bekend staan de goedkoopste van de stad te zijn was het bier gemiddeld ongeveer één euro duurder dan in Nederland. Lonkero kostte 5,50, ook te overzien voor wat je krijgt.

Neemt niet weg dat voor over enkele weken de booze-cruise naar Tallin op de planning staat.

Zondag was ik van plan het rustig aan te doen. Ik had enkel in de middag met een Belg afgesproken die toevallig genoeg één dag voor mij in Helsinki is gearriveerd, ook voor een stage. Gezien ik nu nog een beetje op het randje van toerist/inwoner balanceer geniet ik nog maar van de toeristische attracties (foto vanuit bekend reuzenrad). Ice-Hockey is de populairste sport in Finland en deze ochtend om 6.00 wonnen ze voor het eerst ooit Olympisch goud. Rond 15:00 liepen we langs een van de bekendere pleinen van Helsinki waar iedereen nog steeds volop aan het feesten was. Daar hebben we ons maar aan toegevoegd, moeten toch een keer integreren.

WhatsApp Image 2022-02-20 at 10.19.46 PM

OS IJshockey kampioen

Ik vroeg me af hoelang het ging duren voordat ik nieuwe schoenen zou gaan kopen. Het waren 16 dagen:

IMG20220220215619

Maandag

Ik was bang dat de mooiste dagen in Finland al achter de rug waren gezien de sneeuw snel begon te dooien. Toen ik om 13 uur terugkwam van het lunchen lag er bijna geen poeder meer. Nog geen vier uur later verliet ik het kantoor van m’n stage en kwam ik terecht in een goeie sneeuwstorm en was er een flink nieuw pak gevallen. Finnen klagen, ik blij.

Het is trouwens niet mogelijk om filmpjes in de verhalen zelf te zetten (althans, ik heb nog niet gevonden hoe). Maar video's van de sneeuw en die van de karaoke (aanrader) kun je vinden op m’n profiel onder het kopje video’s.

SnowangelVerse sneeuwIMG20220222085543Nieuwe sneeuw (3)

1. Dick Vonk:
    22 februari 2022
    Weer leuk verslag, dank je