De vier jaargetijden in 24 uur

26 februari 2022 - Myllypuro, Finland

Zaterdag 26 februari, 18:00

Sneeuw, sneeuw en nog meer sneeuw: Een fotoreportage van de moodswings van het weer in een tijdsbestek van 24 uur eerder deze week

Maandagmiddag, 13:00:

Zoals elke middag kwamen collega Petteri en ik op dit tijdstip terug van de lunch. De sneeuw die er twee weken onafgebroken lag lijkt bijna geheel weg te zijn.

sneeuw bijna weg

Maandagavond, 18:00:

Ik vertrek later van m’n stage dan gebruikelijk omdat de schaakpartij die ik meestal na werktijd met m'n stagebegeleider speel langer duurde. Wat blijkt; het heeft de afgelopen vijf uur keihard gesneeuwd.

Nieuwe sneeuw (7)Nieuwe sneeuw (6)

Maandagnacht, 2:00:

Rond een uur of 2 gingen twee huisgenoten en ik kijken hoe het er buiten voorstond: er was nog drie keer meer gevallen. (Zie meer foto's van maandagnacht in vorige blog)

Nieuwe sneeuw (3)

Nieuwe sneeuw (2)

Dinsdagochtend, 7.00:

Een contrast van hoe ik 24 uur geleden wakker werd. Buiten was alles weer wit zoals het hoort en ik liep weer als personage van een kerstfilm naar m’n stage toe.

IMG20220222084819

IMG20220222085538

English

Al die zondagen waar ik 25 uur per dag naar Discovery Channel en National Geographic keek, blijken onbewust toch wel te hebben geholpen. Niet omdat ik nu alles weet van krabben vangen op de stille oceaan maar omdat de Engelse taal een minder grote barrière blijkt dan ik dacht. Zelfs in lawaaierige ruimtes zoals kroegen hoef ik mezelf tegenover mensen met Engels als moedertaal niet te herhalen. Komt ook wel omdat ik geen keus heb en de hele dag door Engels praat. De inwoners hier spreken het ook wel goed, de Finse taal zelf slaat nergens op. De talen van de andere Scandinavische landen zijn nog een verwant aan elkaar en vanochtend hoorde ik Zweeds en herkende ik er Duits in. Maar Fins heeft geen verwant, dat is het lastigste, er is geen enkele taal vergelijkbaar aan de Finse. Ik had het er met een Fin over en ze zei dat er niks bekend is over de afkomst van de taal. Geen wonder dat hier op de bassischool al geleerd wordt vloeiend Zweeds én Engels te spreken.

Eten

Trouwens maken Collega Petteri en ik nog steeds dagelijkse gebruik van een 2 euro all you can eat lunch door ons als studenten van Aalto University voor te doen. Inmiddels zijn we zulke bekende gezichten geworden op deze uni dat ze ons straks nog examen laten doen. Ik eet hier elke middag zó veel dat ik nog maar nauwelijks aan avondeten toe ben, scheelt weer koken.

[tekst gaat verder onder de foto's]

Universiteit eten

Eten universiteit

Koken

Vrijdag

Op mijn stage ben ik vooral bezig met video-editen en content maken voor de website en social media pagina's van Tespack. Onderstaande foto's zijn gemaakt op stage omdat ik bezig ben met het maken van een bedrijfsvideo. Tijdens het uitgaan 's avonds besloten we om dit weekend de goeie kroegen op te zoeken i.p.v. de kraakpanden van vorige week (waar met de sfeer overigens totaal niets mis was). In deze kroeg kwamen de prijzen wat meer overeen met het beeld dat ik op voorhand van Finland had. Een halve liter bier (Scandals) was 8 euro, maar ook wel iets lekkerder dan de goedkopere Aura's van vorige week.

TespackTespack

1. Roland:
    26 februari 2022
    Mooi verhaal weer, leuke foto’s
  2. Toon Rennen:
    26 februari 2022
    Aan de verhalen en foto's te zien heb je het wel naar je zin. Da's mooi. Pak je kansen. Bovendien spreek je straks vloeiend engels. Overigens is de Finse taal verwant aan de Hongaarse! Dus als je dat nou eens probeert ...
  3. Nel:
    Weer leuk vertaald allemaal
    Geniet er van groetjes Nel
  4. Dick Vonk:
    26 februari 2022
    Inderdaad verwant aan hongaars als ik het zo lees ( met plezier ) heb je het naar je zin. Dit wordt een ervaring voor het leven. Dank voor de leuke kaart! Ik wens je zo'n fijne tijd!!! Veel plezier en dank voor het lees plezier en de mooie foto's. Ik geniet van je verhalen!
  5. Henk:
    27 februari 2022