Klaar met stage en school✅

15 juli 2022 - Matinkylä, Finland

Vrijdag 15 juli, 11:30

Franse huisgenote en ik kregen op dezelfde dag te horen dat we geslaagd waren voor onze opleiding. Dat zijn we die avond gaan vieren in een restaurant in dé duurste wijk van Helsinki en Finland: Kruununhaka. Het eten was niet eens bijzonder goed, was ook totaal niet sjiek ofzo, na afloop nog steeds honger hebben, wel 320 euro lichter.

Maar de opleiding is dus klaar. Omdat ik steeds vrij nam om naar Talinn, Nederland, Parijs, Turku en alles te gaan moet ik komende weken hier en daar nog wel wat dagen werken. De stage bij Tespack was wel oprecht leuk, maar ik heb toch niet gevraagd of ik er deze zomer kon blijven werken. Nu ik vanaf augustus meerdere dagen vrij ben kan ik mooi wat naar het noorden reizen. Het meest noordelijke dat ik nu geweest ben is Mäntsälä. Tampere, Kuopio, Lappeenranta en als ik te veel tijd heb Oulu wil ik nog wel bekijken.

IMG20220704145515Snapchat-1421179392IMG20220330110804IMG20220603154246Screenshot_2022-07-09-00-06-10-71_1c337646f29875672b5a61192b9010f9

Sinds vorige week zaterdag heb ik nieuwe voetbalschoenen en die heb ik sindsdien vrijwel elke dag getest. Op de voetbalclub vlakbij m’n huis zijn er altijd wel mensen aan het voetballen. Maandag sloot ik me aan bij een team waarvan ik merkte dat het niveau veel hoger was dan normaal voor Finse begrippen. Er bleek een jeugdinternational van Zweden in dat team te spelen, heeft drie jaar met Ibrahimovic getraind. De keeper was Jussi Jääskeläinen, die heeft 474 voor de Bolton Wanderers en 57 wedstrijden voor West Ham gespeeld in Engeland. Maar volgende week maandag spelen ze weer en dan ben ik beter voorbereid.

Snapchat-1605825268IMG20220712154457

Zaterdag liet een collega der kind dopen. Voor niks vroeg m’n bed uitgegaan, alles was in het Fins, had ik echt niks aan. Wel goede broodjes naderhand. Die avond met Lora en de vervanger van m’n Nederlandse room mate wezen uiteten. Er woont sinds een week een nieuw iemand in het appartement, een Spaanse, ze werkt op de Aalto University, de universiteit waar ik altijd gratis lunch ging halen.

De hele zomer is er een openlucht bioscoop in het centrum waar ze oude klassieke films draaien. De zomer heeft dus wel op veel verschillende manieren z'n charmes, maar ik heb het nog steeds liever zoals op de twee onderstaande foto's gemaakt op 22 februari:

IMG20220222085538IMG20220222085543IMG20220710200759

Misschien dat ik de komende weken wel iets van werk ga zoeken, wellicht in de haven ofzo, iets waarvoor ik geen Fins hoef te spreken. Nu m’n stage bijna klaar is heb ik dan wel meer tijd om te schrijven, uitgebreider te koken en nieuwe plekken te ontdekken maar aan de eind van de dag geeft dat ook niet genoeg voldoening. Ik weet niet of ze hier mensen aannemen voor de drie maanden die ik hier nog heb, dat ik 1 oktober wegga is vrijwel zeker omdat ik een nieuwe verre reis gepland heb, daarover in de volgende blog meer, dit is dan weer een teaser.

IMG_0282Snapchat-1936020641IMG-20220402-WA0012

1. Marielle:
    15 juli 2022
    Een nieuwe verre reis, je maakt ons nieuwsgierig!
  2. Nel:
    15 juli 2022
    Ben wel benieuwd waar dat weer naar toe gaat
    Succes
  3. Hans:
    15 juli 2022
    Gefeliciteerd met je afstuderen! Succes met je nieuwe avontuur, ben benieuwd!
  4. Kevin van Oosterwijk:
    Bedankt👊
  5. Jolande Gevers:
    16 juli 2022
    Gefeliciteerd met je afstuderen!🍺🎶
    Je bn een echte wereldreiziger aan ut worden, erg nieuwsgierig waar de reis heen gaat!
  6. Kevin van Oosterwijk:
    Dankje!!😄
  7. Dick Vonk:
    16 juli 2022
    Van harte gefeliciteerd! Wat een fijne stagetojd heb jij gehad jongen! Ook ik kijk uit naar je verdere verhalen en reis. Ben benieuwd.
  8. Kevin van Oosterwijk:
    Zeker, dankje!
  9. Toon Rennen:
    19 juli 2022
    Gefeliciteerd met je afstuderen. En nu voort met reizen. Je hebt nog heel wat landen af te vinken! De Caissa-schaakstukken wachten geduldig op jouw terugkomst.
  10. Kevin van Oosterwijk:
    19 juli 2022
    Bedankt. Ja ik zal het eerlijk zeggen, ik mis hen ook