De sneeuw verdwijnt.. toch niet

29 maart 2022 - Mellunmäki, Finland

Dinsdag 29 maart, 13:00

Zaterdag werd ik wakker en besloot ik de hele dag niks te doen. Uiteindelijk heb ik meegedaan aan een schaaktoernooi, gebowld en de hele avond gehockeyd en gebasketbald. Onderstaande foto is met m’n flatgenoten op de bowlingbaan. Vanaf de bowlingbaan heb ik me terug naar huis gehaast want een paar van die Amerikaanse veelvraten hadden weer een sportzaal kunnen regelen.

504cba43-bfe7-4f85-85a2-cc0625c4d76f

Hockey spelen met Finnen is niks aan, die mensen leven voor die sport. IJshockey, floorball, al dat soort sporten waar we in Nederland weinig om geven vinden ze geweldig. Er liepen in totaal iets van vier Finnen tussen en je pikte ze er meteen uit, een klasse beter dan de rest. Toen gingen we nog even basketballen en hebben we meer dan revanche genomen.

IMG-20220327-WA0068Afbeelding1IMG-20220327-WA0035IMG-20220327-WA0151IMG-20220327-WA0029

Daarna gingen we het Nederlands elftal kijken bij mij thuis. Het Nederlands elftal is normaal gesproken verschrikkelijk saai om naar te kijken maar -behalve Depay en Blind- zag het er verassend goed uit. Daarna gesloopt naar bed gegaan en de gefaalde rustdag van zaterdag bewaard voor zondag.

Zondag heeft het dan toch weer gesneeuwd (zie video in apart kopje video’s). Er was ’s avonds een flinke sneeuwstorm. Dat is de eerste keer dat ik hier extreem weer meemaak want ondanks de vele sneeuw is het nooit echt té koud en het waait zelden. Waar de meesten bij zo’n storm binnen de warmte opzoeken vind ik dat een mooie gelegenheid om ’s nachts naar buiten te gaan en een van m’n favoriete fenomenen hier te bewonderen: ondergesneeuwde auto’s.

3a87da8c-fe09-44d3-a585-e12843946049

Hier in Finland zie je heel veel van onderstaande verschijnsels. Persoonlijke spullen van mensen ergens aan een tak of op een verhoging. Op de foto's handschoenen maar ik heb ook al veel andere kledingstukken gezien, oortjes en een portemonnee. Iemand die ik hier heb leren kennen en inmiddels weer terug in Spanje is houdt ook een blog bij en bij haar las ik waarom dit nu eigenlijk is. Het benadrukt het stereotype van de beleefde én verlegen Fin: Als je iets laat vallen rapen ze het op en leggen ze het op een plek waar je het gemakkelijk terug kunt vinden. Ik vond het er maar eng uitzien als er opeens een sjaal om een boom geknoopt was, maar het geeft juist weer hoe aardig de mensen hier zijn. Zelfs als het voor het oprapen ligt stelen ze niks van je.

IMG20220325085319IMG20220324203551

IMG20220325120640

Bij ''foto's'' heb ik trouwens nog veel meer foto's die ik niet in een blog heb staan omdat ze doorgaans niet bij m'n tekst passen of het allemaal dubbelop is, zoals 100 hockey foto's. Peace out

1. Nel:
    29 maart 2022
    Heb t weer gelezen
    Jij vermaak je eigen wel .je word nog een echte sportman
    Nu tot de volgende keer groetjes Nel
  2. Dick Vonk:
    29 maart 2022
    Fijn Kevin dat je je het zo naar je zin hebt, dat gaat je beïnvloeden, goed hoor. Je beschrijft het goed hoor. Is voor mij nostagisch om te lezen.