Eerste keer Helsinki verlaten

8 maart 2022 - Turku, Finland

Dinsdag 8 maart, 18:00

Vandaag is er echt weer ongelofelijk veel sneeuw gevallen. Telkens als ik denk dat het seizoen haast voorbij is stelt Finland niet teleur en valt er in een keer genoeg om voor een week te blijven liggen.

Het grote nadeel van die bergen sneeuw en ijs is dat er geen sportveld toegankelijk is om te basketballen of voetballen, dat wat ik in Nederland graag deed. Om die reden heb ik met een aantal mensen die ik donderdagavond in de stad heb leren kennen een sportzaal gehuurd.

Afgelopen weekend

Zaterdagochtend en middag zijn we naar Kulosaari geweest om daar wat foto’s te maken. Een soort eiland midden in de stad, waar we een aantal kilometer op de Baltische zee hebben gelopen. Alvast wat foto’s hieronder. Een paar weken geleden werd er nog door heel veel mensen op meren en zeeën gelopen, nu werden we vooral omringd door professionele ijsvissers. Niet gek trouwens, want het begon wel echt hard te kraken onder onze voeten.

Tekst gaat verder onder de foto's

Afbeelding1Afbeelding2Afbeelding8Afbeelding7Afbeelding6Afbeelding5Afbeelding4Afbeelding3

In de avond heb ik me voor het eerst in Finland fysiek ingespannen (Bergbeklimmen en lange wandelingen daargelaten). We hadden een zaal tot onze beschikking waar we de hele avond basketbal, voetbal, hockey en allerlei andere balsporten hebben gespeeld. Daarna niet meer uitgegaan, en dat is maar goed ook want zondagochtend moest ik om 7:00 de trein hebben.

Turku

Zondag heb ik de hele dag in Turku rondgeslenterd met mijn Finse collega Petteri (ik mag Peter zeggen). Een stad in het westen van Finland en tevens de voormalig hoofdstad van het land. Peter vindt Turku een mooiere stad dan Helsinki maar ondanks dat hij er zo’n fan van is vond ik het niet zo spectaculair. Het was wel een gezellige stad met vooral een indrukwekkende haven, maar zeker zo vet vond ik de treinreis er naartoe. De stad ligt 174 kilometer van Helsinki vandaan en een enkele reis was twee uur met de trein, hier heb ik mij geen seconde verveeld. Ik had m’n laptop meegenomen om wat te gaan werken of een film te kijken maar ik zou niet weten welke film mooier is dan dit landschap (zie de video’s pagina)

In Turku zelf heb ik vooral foto’s gemaakt op de haven van alle marineschepen en constructiewerkzaamheden, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen dus bijgaand wat foto’s van eenden en een kerk.

Turku (3)Turku (4)Turku (5)Turku (6)Turku (9)Turku (7)Turku (8)Turku (1)Turku (2)

1. Dick Vonk:
    8 maart 2022
    Je bent een goede verteller. Je vertelt het zoals ik het mij herinner. Behalve het sneeuwen toen ik er was waren het alleen nog restanten. Vergeet niet naar de sauna te gaan liefst aan een meer waar je eerst een gat in het ijs moet hakken. Lijkt griezelig maar het hoort er gewoon bij. Gemengd is echt het leukste!
  2. Nel:
    8 maart 2022
    Inderdaad je kan t heel mooi vertellen .geniet met jou mee.
    Groetjes nel vd kaa