Are you Finnish?

6 februari 2022 - Nuuksio, Finland

Zondag 6 februari, 22:30

Elke keer als iemand zei dat Finland toch veel te koud is en dat er altijd sneeuw ligt zei ik dat het een verkapt stereobeeld van het land is. ‘’In Nederland loopt toch ook niet iedereen op klompen?’’ wat blijkt, elke korte broek die ik heb ingepakt is er een te veel. Ik heb zelfs m’n zwembroek bij. Ondertussen is het hier de afgelopen dagen steeds rond de tien graden onder nul. De sneeuw blijft maar vallen. Gek genoeg is het totaal niet koud, niemand hier draagt ook handschoenen of een muts. Als er in Nederland één sneeuwvlokje valt gaat het nieuws alleen nog maar over strooiwagens i.p.v. The Voice Of Holland en is er geen trein die nog normaal rijdt. Hier merk je er niks van. Auto’s scheuren door bochten alsof ze aan het ice-karten zijn en behalve ikzelf is er niemand die uitglijdt.

Vandaag ben ik van Marjaniemie Marudd via Sörnäinen naar Lauttassaari gereisd en op de terugweg dacht ik laat ik eens over Linjat Linjerna gaan. Ik heb ook geen idee wat er in de vorige zin staat, maar het is een keer een ander rondje als Breda – Den Bosch – Eindhoven.

Slechts twee blunders vandaag. Als eerste zat ik bij een LaPlace-achtig restaurant te lunchen. Vroeg degene met wie ik was:

Are you finished?

Ik: No, I’m Dutch, not Finnish.

Hij: I mean with the butter, can I have it?

En als tweede geef ik al drie dagen oprij water aan een neppe plant.

Gister en vandaag echt naar mooie plekken gereisd, de eerste foto’s zijn van gister, een nationaal park ‘’Nuuksio’’, boven Espoo. In normale sneakers en m’n spijkerbroek een tocht gedaan waarbij ik tot aan m’n knieën door de sneeuw ging. Foto’s erna van vandaag, downtown Helsinki waar helaas minder sneeuw lag. Vandaag was het ook bijna 0 graden, zonde toen ik aankwam was het -12, dat was lekker. Hopelijk ligt er morgen als ik wakker word een nieuwe dikke laag.

Als afsluiter, ik zie dat een aantal mensen van school me volgen. Jullie morgen ook veel plezier op de eerste stagedag.

WhatsApp Image 2022-02-06 at 9.42.25 PMWhatsApp Image 2022-02-06 at 9.44.21 PMWhatsApp Image 2022-02-06 at 9.45.09 PMWhatsApp Image 2022-02-06 at 9.45.34 PMWhatsApp Image 2022-02-06 at 9.45.53 PMWhatsApp Image 2022-02-06 at 9.42.45 PMWhatsApp Image 2022-02-06 at 9.46.30 PMWhatsApp Image 2022-02-06 at 9.43.06 PM

1. Dick Vonk:
    6 februari 2022
    Super land hè! Ik lees jouw verhalen met heel veel plezier. De gemiddelde zomer temperatuur in Helsinki is volgens mij 26 graden dus gooi die zwembroek niet weg, hoewel in de sauna heb je hem ook niet nodig! Ik wens je een heel fijne tijd! Dick