Dag 50: de sneeuw verdwijnt

23 maart 2022 - Matinkylä, Finland

Woensdag 23 maart, 22:30

Maandagavond zat ik in de metro te videobellen met vrienden uit Nederland. Toen ik ophing werd ik aangesproken door iemand die meldde ook Nederlands te zijn. Hij kwam uit Drenthe dus dat gesprek heb ik snel afgewimpeld. Verder ben ik de afgelopen drie dagen overdag vooral met werkzaamheden op stage bezig geweest, soms vergeet ik wel eens dat dat de reden is dat ik hier ben. Dinsdagavond weer gevoetbald, waar ik er aan Nederland niet aan moest denken weer bij een vereniging te gaan speel ik hier bijna dagelijks voetbal en basketbal nu de velden weer bespeelbaar zijn. Zojuist ben ik bij de Amerikanen die ik op dat Zuid-Amerikaanse event heb leren kennen wezen eten, ik ben bang voor mijn gezondheid dat dit een wekelijks iets is geworden.

IMG_0056

Voetbal

Zondag met een Indische vriend genaamd Aravind (rechts op onderstaande foto) De Klassieker van Nederland gekeken en vervolgens die van India. Voor ons beide een slecht eindresultaat. Mij interesseert het niet heel veel, Ajax moet eigenlijk altijd gewoon verliezen. Aravind is een diehard supporter van Kerela Blastars, zij verloren de finale van het Indische bekertoernooi met strafschoppen. ’s Avonds hebben we de El Clásico ook nog maar meegepikt die werd uitgezonden in de Irish pub. Schitterende wedstrijd. Echt mooi om te zien hoe Xavi Barca weer fantastisch laat spelen met hetzelfde spelersmateriaal waar Koeman mee faalde. Behalve Depay is het weer een geweldig team geworden.

Aravind leerde ik een tijdje terug kennen, een Indiër die nog nooit in Nederland is geweest maar wel de gehele Eredivisie op kon noemen. De voetbalcompetitie in Finland is de Veikkausliiga. Helsinki heeft twee voetbalclubs in deze competitie zitten: HJK & HIFK. Vanwege onspeelbare velden in de wintermaanden start de competitie pas in april en duurt hij tot oktober. Aravind en ik hebben tickets gekocht voor de eerste twee thuiswedstrijden van HJK tegen FC Inter Turku en concurrent FC Honka Espoo. Het niveau is geen PSV – AJAX, het is nauwelijks NAC – De Graafschap maar de sfeer van voetbalstadions mis ik erg, waar ik in Nederland wekelijks naar NAC, PSV en interlands ging.

Sport

Inmiddels maakt de sneeuw plaats voor de zon. De Finnen worden er vrolijk van, voor het eerst dat ik emotie bij die mensen zie. Ik kan me wel voorstellen dat deze stad met al dat water echt mooi is in de zomer, iedereen raadt me ook aan de zomer hier te spenderen maar ik kan me niet voorstellen dat het beter is dan de sneeuw van het begin. Hieronder foto’s genomen op dezelfde locatie nog geen maand geleden en vandaag.

Sneeuw (2)Geen sneeuw (1)

Sneeuw (1)Geen sneeuw (2)

Tallinn

Ik heb ook een trip naar Tallinn geboekt. Elke keer als ik aan inwoners van Finland vraag wat ze me in Helsinki aanbevelen antwoorden ze met iets in Tallinn. Ze zijn hier allemaal helemaal weg van de hoofdstad van Estland, puur omdat het er enorm goedkoop is. De prijs die ik voor het hotel daar betaal heb je in Helsinki een Happy Meal voor (bij wijze van). Je steekt in slechts twee uur met de ferry de Baltische zee over en je bent er. Veel Finse jongeren gaan in Tallinn stappen, dit noemen ze dan ook de booze cruise. Iedereen komt met tassen vol drank terug de Finse kust opgekropen. Ik ben benieuwd of het daadwerkelijk zo’n paradijs is als iedereen hier zegt, de verwachtingen liggen inmiddels vrij hoog.

En hier nog wat foto's van het Zuid-Amerikaanse event waar ik twee blogs geleden over vertelde:

IMG_7010IMG_2035IMG_2128IMG_2173

1. Erik v loon:
    23 maart 2022
    Jij in je dikke winterjas en je buurman in korte broek😂
  2. Kevin van Oosterwijk:
    Kijken nergens na die mensen, het was -6
  3. Dick Vonk:
    23 maart 2022
    Weer genoten van je! Ik zit lekker in zuid frankrijk 19 graden in de zon 😊 en ik ben amsterdammer dus ajaxiet🤣🤣🤣 ga door met je vermalen jongen. Ik heb bewondering voor je!!!!
  4. Nel:
    24 maart 2022
    Leuke verhalen weer
    Leik wel dat je op vacante bent .maar geniet er van
    Gr nel
  5. Marielle:
    24 maart 2022
    Leuk Kevin, ik geniet enorm van je verhalen!