Waarom Helsinki

17 januari 2022 - Rijen, Nederland

Maandag 17 januari 2022, 1:30

Om een beurs te krijgen voor mijn stage moest ik een voorbereidende opdracht maken, noem het een soort integratie cursus. Onder andere moest ik beantwoorden waarom Helsinki de stad is waar ik het liefst naartoe wilde. Mijn antwoord in het verslag:

--> 1. Aangesloten bij de EU

--> 2. Geen tropisch klimaat

--> 3. Engelse taal

--> 4. Voorkeur

Ik ga stagelopen in Helsinki, Finland. Dit is een bewuste en tevens mijn eerste keuze. Ik wil binnen de EU omdat het prijskaartje mij anders te hoog wordt + het is de eerste keer dat ik alleen naar het buitenland ga, dus ik hoef niet per se aan de andere kant van de wereld te zitten. Binnen de EU is dus de eerste eis, daarna vallen voor mij de landen met een warm klimaat af. Als het in Nederland boven de 30 graden is kan ik er al niet tegen, dus landen in Zuid-Europa als Italië, Griekenland, Malta etc. kunnen ook worden doorgestreept. Toen heb ik gekeken naar het praktische. Ik spreek Nederlands en Engels. Met het beetje Duits dat ik spreek zou ik mij zeker niet kunnen redden. Daarom vallen landen als Spanje, Frankrijk en Duitsland af. Hier zijn de inwoners vaak minder goed in Engels omdat hun eigen taal overal bekend is en ze zijn vaak niet bereid een andere taal te leren. Omdat Deens, Noors, Fins etc. net zoals het Nederlands kleine talen zijn spreken zij goed Engels. Dan blijven er vooral nog enkele landen in het oost-blok en de Scandinavische landen over. Mijn voorkeur gaat naar de Scandinavische landen. Ik heb Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken al eens bezocht. Behalve de mooie natuur spreekt ook vooral de mentaliteit van deze mensen me aan. Ondanks dat ze in deze landen juist bekend staan als harde werkers, scoren deze landen altijd extreem hoog bij het wereldwijde onderzoek ‘’In welk land zijn de inwoners het meest gelukkig.’’ Scandinaviërs zijn over het algemeen nuchtere mensen, net als ik. Het tegenovergestelde van de enthousiaste Italianen en Grieken wanneer je hun restaurant binnenkomt. In de Scandinavische landen word je rustig en beleefd te woord gestaan, zonder poespas.

Een van deze landen gaat het dus worden voor mij. Officieel hoort bij Scandinavië: Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, IJsland en De Faeröereilanden. Gezien de laatste drie niet bij de EU aangesloten zijn vallen deze af. Voor de drie overgebleven landen heerst geen duidelijke voorkeur. Wél weet ik dat ik per se in een grote stad stage wil lopen: Kopenhagen, Stockholm, Helsinki, Malmö of Gotenburg. Toen ik mij verder in deze steden ging verdiepen kwam ik uiteindelijk bij Helsinki uit. Toen ik Finland in 2019 bezocht was ik al onder de indruk van de cultuur; de lutherse kerken en de falurood geverfde huizen. Meer dan van de fjorden, gletsjers en hoge bergen; de doorgaans toeristische trekpleisters. Helsinki heeft ook als enige van deze landen als betaalmiddel de euro i.p.v. een eigen kroon. Wat scheelt dat ik niet om hoef te rekenen of ik voor 1200 kronen nu een brood of een huis kan kopen. Met Göteborg nog wel in m’n achterhoofd (indrukwekkende haven, Volvo en voorloper op techniek) ben ik dus vooral in Helsinki gaan oriënteren. Wat mij gelukkig een stage heeft opgeleverd.

Op de vraag waarom dit stagebedrijf:

Ik ga stagelopen bij het bedrijf tespack een bedrijf uit Helsinki dat zich bezighoudt met innovaties binnen de techniek. Met mijn journalistieke opleiding bij een technisch bedrijf stagelopen is een bewuste keuze. Bij mijn vorige stage hield ik me bezig met sportjournalistiek, toen ook een bewuste keuze. Ik wist dat ik voor deze opleiding twee keer stage ging lopen. Ik wilde per se een keer bij iets sport-gerelateerds én een keer bij iets technisch. Nu ik in Helsinki stage wilde gaan lopen werd dat technische wel een beetje een bijzaak, omdat ik al blij was als ik uberhaubt iets vond. Ik ben er dus extra blij mee dat ik iets gevonden heb waar ik nadrukkelijk naar zocht.

HelsinkiHelsinki