Stageweek 1

10 februari 2022 - Espoo, Finland

Donderdag 10 februari,13:00

Ik zat vandaag in de metro wat voor me uit te staren en legde toen de link dat er maar één land tussen Finland en Noord-Korea ligt. Een van de meest vrije landen van de wereld en.. ja ik weet niet hoe ik dat andere zootje ga omschrijven. Een ander leuk feitje is dat Finland als enige land van de wereld zijn schulden van de tweede wereldoorlog volledig heeft afbetaald.

Maandag en dinsdag

Deze week ben ik begonnen met mijn stage bij Tespack. Binnen het bedrijf heerst er het vooroordeel dat Nederlanders altijd zelfgesmeerde broodjes meenemen, voor de rest van de wereld is dit nogal raar. Ik wilde tegen het stereotype ingaan maar stond niet echt sterk gezien ik daadwerkelijk mijn broodtrommel op het bureau had staan.

Behalve m’n land verdedigen tegen vooroordelen vind ik het werk zelf ook zeer interessant. Het is een technisch bedrijf en de video’s die ik maak en de stukken die ik schrijf hebben allemaal met engineering te maken. Precies de combinatie van techniek en journalistiek die ik zocht.

Tespack LinkedinTespack

Ik ben net op tijd naar Finland vertrokken want anders had ik waarschijnlijk bij de wedstrijd PSV – NAC gezeten. Wat een onzin zeg, je hebt de beste keeper van Nederland en verliest alsnog met 4-0. Gelukkig is me die wanprestatie bespaard gebleven, nadeel van de technologie tegenwoordig dat ik ondanks de aftand van 2000 km alsnog massaal wordt uitgelachen door Calimero FC. In het stadion hoorde ik ze niet.

Woensdag en donderdag

Woensdagochtend zat ik tussen de Somaliërs en Tadzjieken bij de immigratiedienst om een Fins registratienummer aan te vragen. Die krijg ik over een paar dagen, scheelt me in ov-kosten. Mezelf daarna naar m’n stage gehaast, want we gingen met het bedrijf ergens lunchen en een Nederlander laat een gratis lunch niet liggen. Bij de lunch zo veel gegeten met de voorbedachte raden ’s avonds niet meer te hoeven koken. In Nederland speelde ik bij een schaakcompetitie, iets wat ik hier gezien de universele taal van het schaken natuurlijk ook makkelijk kan oppakken. Vanuit m’n stage ben ik daarom langs een schaakclub gereden en heb daar mee gedaan aan een blitz-toernooi. (Bij blitz krijg je drie minuten per wedstrijd, terwijl die tijd bij normale wedstrijden minstens nodig is per zet) Dat ging héél slecht. Misschien omdat ik de hele dag al met van alles bezig was of omdat blitz gewoon weinig met schaken te maken heeft, in ieder geval was mijn eindstand geen succes. Wel leuke mensen ontmoet, veel internationale studenten uit onder andere Singapore, Iran en Frankrijk. Vanavond ga ik kijken bij een schaakclub waar je de tijd krijgt om na te denken over je zetten.

Schaken

Zoals op de foto’s te zien verdwijnt de sneeuw langzaam en dat is jammer. Hier zijn ze er blij mee zodat ze weer auto kunnen rijden. Een Fin zei dat het waarschijnlijk nog sneeuwt tot begin maart, er dan een maand ijs ligt en het vanaf dan warm wordt. IJs wordt ook mooi, wel lachen als mensen continu vallen. Gister nog wel net zoals jezus op de zee gelopen [foto]. Het begint wel een beetje te dooien dus dat gekraak onder me was wel spannend.

Over de zee lopenSneeuw verdwijnt

Het op mezelf wonen in een vreemd land gaat wel prima. Dinsdag de vissticks te kort gebakken, geen zin ze opnieuw te maken en ze maar rauw opgegeten. Merkte ik woensdag wel. Mijn werk zit in dezelfde straat als een universiteit, waar de studenten voor twee euro onbeperkt warme maaltijden kunnen eten. Een collega en ik doen ons al de hele week voor als studenten van deze school waardoor we ook van dit privilege kunnen genieten. Zolang dat lukt neem ik mijn gevulde broodtrommel weer mee naar huis om het als avondeten te nemen.

1. Dick Vonk:
    10 februari 2022
    Ha ha weer met veel plezier gelezen! Universiteit in Tapiola? Was in mijn tijd ook met goede mensen en goedkoop. Mooi gebouw.
  2. Audrey Verhagen:
    10 februari 2022
    Goed te lezen dat je je draai weet te vinden. En er is niets mis met thuisgesmeerde bammetjes, toch :)
  3. Linda van den hoever:
    10 februari 2022
    Hartstikke leuk om je reisverslag te lezen Kevin! Echt stoer van je zoals je het doet ...😃👍
  4. Henk:
    11 februari 2022
    Haha mooie verhalen Kevin!
  5. Nel:
    12 februari 2022
    Leuke verhalen Kevin lees t met plezier
    Geniet er ook van de tijd is zo voorbij.
    Groetjes Nel