Poging tot een negatieve blog over Helsinki.

21 september 2022 - Kulosaari, Finland

Woensdag 21 september, 14,30

Omdat ik het totaal niet zie zitten Finland te verlaten heb ik een lijst gemaakt met dingen waar ik me hier aan stoor. Volgende week vlieg ik alweer naar Nederland en over drie weken zit ik tussen de alpaca’s in Cusco

Een poging om Helsinki te downgraden:

8. Verkeerslichten

De verkeerslichten werken echt onlogisch en staan voor voetgangers en fietsers ook veel te lang op rood.

7. ziek

Ik moet nog even bedenken hoe ik dit precies op Finland ga schuiven maar een feit is dat ik in Nederland werkelijk nóóit ziek was *afkloppen*, terwijl ik hier twee keer kei verkouden geweest ben en een week niks kon door voedselvergiftiging (dat was denk m'n eigen schuld). Misschien komt het door de extreme verschillen in temperatuur want je hoort hier vaker dan in Nederland dat mensen ziek zijn. Niet dat dat ze weerhoudt van hun dagelijks doen en laten

6. Daklozen

Er zijn echt veel voorzieningen en oplossingen hier voor ze maar toch zie ik dat er in verhouding veel te veel zwervers rondlopen. Omdat het uitgaan hier niet te betalen is drinken we meestal van te voren in het park al wat in. Op blikjes hier zit statiegeld en telkens komen ze naar je toe om te vragen of ie bijna leeg is en ze de 10 cent mogen hebben.

5. Brood

Brood is hier niet te eten. Ook hebben ze geen schappen met broodjes zoals wij dat kennen met croissants, worstenbroodjes of wat dan ook.

4. Ander eten

Net zoals met het brood staat Finland niet echt bekend om zijn culinaire hoogstanden. Ik heb hier wat betreft eten niet echt iets ontdekt wat ik denk te ga missen. Het is veel met vis, wat wel lekker is maar niet speciaal

IMG-20220403-WA00010

3. Sport

Enkel de sporten die variant van hockey zijn geven ze hier iets om; ijshockey, floorball, sähly, wat dan ook. Die sporten vind ik hier wel leuk om te doen vooral omdat ze er heel goed in zijn, maar waar ik gerust de hele dag kan basketballen en voetballen verveelt dit me wel na een paar uur. Nederland domineert van schaken tot schaatsen en van biljarten tot darten in vrijwel iedere sport, Finland is op de Olympische spelen en wereldkampioenschappen nooit bepaald een hoogvlieger.

IMG-20220327-WA0007

2. Taal

Ondanks dat m’n Engels in acht maanden tijd van een matig niveau naar vrijwel vloeiend gegaan is vind ik het vervelend dat ik niet kan communiceren in de taal van de mensen. Ondanks dat iedereen hier wel goed Engels spreekt vind ik het altijd disrespectvol. Zeker hun fout met die abracadabra taal van ze.

1. Kosten

Dit is absoluut het grootste probleem en samen met de taal wellicht het enige relevante. Het kan echt niet wat je hier betaald voor simpele maaltijden. Niet alleen de supermarkt is veel te duur maar ook alle andere voorzieningen zoals kleding, meubels leuke evenementen of wat dan ook. Je moet echt weten hoe je het een beetje kan omzeilen. Bijvoorbeeld gratis museumkaartjes bij de bibliotheek lenen en accijnsproducten in Tallinn kopen.

Maarja, deze acht dingen zijn vrij onbelangrijk, in de meeste gevallen erg vergezocht en doen totaal niet op tegen de dingen die hier juist wél beter zijn. Ik wilde een top tien maken maar kon er na dagen denken geen meer bij verzinnen.

Over zes dagen ben ik er hier weg van. Deze week is het dus vooral veel afscheid nemen. Ik stond er eigenlijk niet echt bij stil dat ik hier echt een heel groot netwerk heb opgebouwd. Zo heb ik gisteravond mijn laatste voetbalwedstrijd gespeeld met het team waar ik al sinds mijn eerste week hier bij zit. Zo direct  ga ik met een vriendin uit Rusland en een vriend uit Zuid-Afrika lunchen. Het groepje basketballende Amerikanen waar ik ook al sinds het begin mee omga ga ik vanavond waarschijnlijk de laatste keer zien. Ik vind het eigenlijk maar niks dat bij alles wat ik nu doe, het waarschijnlijk de laatste keer in Helsinki is. Ik moet ook nog tijd vrijmaken om de mensen te bezoeken die ik in Tallinn heb ontmoet en ik denk dat ik zaterdag maar wat mensen optrommel voor een laatste bescheiden afscheidsfeestje.

Tussendoor genoten van een perfecte voetbalzondag. PSV wint en Ajax verliest. Ik keek samen met een vriend uit Zweden die fan is van Helsingborg, die staan momenteel op degraderen. ’s Avonds in de stad de finale van het EK basketbal gekeken. Spanje won eenvoudig van Frankrijk.

IMG20220918171431IMG20220918193818Snapchat-201983592

Wedstrijd wie het langst in de sauna kan zitten gewonnen van een Fin en daardoor hamburgers verdiend.

Snapchat-910256459

Ik vertrek en ze hebben de tennisbaan vernieuwd..

Snapchat-1939713925

Afgelopen week in vier verschillende talen -waarvan Nederlands er geen was- karaoke gezongen. Duits, Engels, Spaans en een poging tot Frans. Foto's ter illustratie, video's ga ik mezelf en jullie niet aandoen.

VID-20220911-WA0001_MomentVID-20220904-WA0002_Momentt

Bijna volle maan en daadwerkelijke volle maan

IMG20220912211240Snapchat-901935342

1. Nel:
    21 september 2022
    Kevin
    Heel succes wat je naar ga doen
    nel
  2. Bianca hendriks aarts:
    21 september 2022
    geniet nog van je laatste weekje en dan op naar het volgende avontuur.
  3. Dick Vonk:
    22 september 2022
    Benieuwd naar je volgende avontuur!
    Dick
  4. Mirjam Bink:
    22 september 2022
    Zo leuk om jouw stukjes steeds te lezen!
    Ga daar vooral mee door!
    Leuk dat je in Finland zoveel nieuwe mensen hebt leren kennen en dat zal in Peru ook zeker gaan gebeuren.
    Ik ben heel benieuwd naar jouw verhalen vanuit Peru en een klein beetje jaloers dat jij daar Spaans gaat leren. Dat zal namelijk zoveel sneller gaan!
    Misschien maar eens telefoonnummers uitwisselen om Spaans te babbelen.
    Nog veel plezier daar, en goede reis naar Nederland.
    Groetjes
  5. John:
    22 september 2022
    punt 9: Irritante zingende Nederlanders op een podium?! (Ha, Ha)