Kruik in town

5 april 2022 - Helsinki, Finland

Dinsdag 5 april, 19.00

De reden dat ik naar Helsinki vertrok is zodat ik 2000 km van de stad Tilburg verwijderd ben. Wat denk je, komt Tilburg naar hier (grapje was zeer geslaagd). Donderdagochtend om 5:30 stond Rebecca op Schiphol met een ticket naar Helsinki.

IMG20220331144424

In de vier dagen dat ze hier was waren we continu op doortocht en alleen maar in m’n appartement om te slapen. Zo waren we donderdag al naar het eiland Suomenlinna gegaan. Hier hoorde ik van te voren veel negatieve reacties over, maar ik weet niet wat er mis is met die mensen want wat was dat mooi. Oordeel zelf maar op de foto’s hieronder. Vanuit daar gingen we door naar het Hard Rock Café en ’s avonds naar wat vrienden om te verliezen met kaarten.

(-De blauwe linkjes tussen de tekst leiden naar gerelateerde videos-)

Video 1

IMG20220331154528IMG20220331154537IMG20220331153243IMG20220331154944IMG-20220402-WA0012IMG20220331153229

Vrijdagochtend zijn we vroeg wakker geworden en koffie gaan drinken op een van m’n favoriete pleinen van de stad bij de Helsingin Tuomiokirkko, een domkerk (Video 2). Toen naar m’n stage gegaan omdat het de laatste dag van Petterri (Peter) was. Dus voor de laatste keer met Peter en voor de eerste keer met Rebecca onszelf als student voorgedaan en van een zeer luxe twee euro lunch genoten; zalm met gebakken aardappels. Wordt vanaf volgende week toch weer m'n broodtrommel meenemen, wel gemist.

Van vrijdag naar zaterdag

Daarna zijn we in een klap doorgegaan naar de haven om daar van de volgende trip te genieten. Tallinn verdient een aparte blog dus die volgt aanstaande week nog.

Ongeveer 24 uur later na vertrek richting Tallinn stonden we weer op Finse bodem. Meer dan drie uur slaap zullen we niet gehad hebben dus een uitnodiging om mee te gaan basketballen sloegen we af om in een keer naar huis te gaan. Eens kijken of ze ons thuis toevallig gemist hadden, (was niet). Ik kan gewoon dagen onaangekondigd wegblijven hier. Inmiddels weer de deur uit hebben we bij een leuk lokaal kraampje op de markt gegeten. Die hadden erg lekkere vis, dat heb ik de afgelopen maanden wel leren waarderen te eten.

IMG-20220402-WA0005IMG-20220402-WA0008IMG-20220403-WA00010IMG20220331154814

Zondag moest Rebecca om 14 uur het vliegtuig terug naar Mokum hebben en zijn we weer vroeg uit bed gegaan om nog wat van de dag te maken. Toen zijn we ergens tussen de rotsen gaan picknicken Video 3 daarna nog naar Temppeliaukio-kerk geweest. Een ondergrondse kerk die ik nu ook van m’n lijstje af kan strepen. Vervolgens nog een heel eind door het centrum gelopen en Rebecca naar het vliegveld gebracht. Eigenlijk zal ik s’ middags Aravind gaan helpen met zijn nieuwe inboedel in elkaar zetten, maar aangezien ik in de trein m’n ogen al niet of nauwelijks kon openhouden besloot ik naar huis te gaan en dat uit te stellen. Thuis heb ik nog wel de eerste helft van Rangers – Celtic gekeken maar daarna rond een uur of 16:00 toch echt m’n bed opgezocht. Drie nachten bij elkaar opgeteld iets van 12 uur geslapen, goed.

Maandag dinsdag

Maandag wilde ik op m’n stage wat verder slapen maar werd ik daadwerkelijk aan het werk gezet, het moet niet gekker worden met ze. Grapje, want we zijn met een interessant project in Zambia bezig. Gelukkig kan dat vanaf hier geregeld worden anders zat ik nu ook tussen de malariamuggen. Vanuit m’n stage naar Aravind gegaan om die meubels van ‘m in elkaar te knutselen.

Vandaag weer heel de dag bezig geweest met Republiek Zambia en as we speak ben ik -ondanks een sneeuwstorm- onderweg naar de voetbal. Mijn halte is over vijf minuten dus ik zeg, bedankt voor het lezen en de groeten.

De blog over Tallinn houden jullie nog te goed, wat een stad.

1. Finneas:
    5 april 2022
    Just wait for the summer dude.. Suomenlinna is even better then. Great place, I love it as well!
  2. Dick Vonk:
    5 april 2022
    Kan me voorstellen dat je blij was met je bezoek 😉 zou ik ook zijn maar wel trots je tijdelijke thuis laten zien. Je bent echt een toffe gozer
  3. Jurre Sampers:
    6 april 2022
    Ben benieuwd naar Tallinn, man!
  4. Kevin van Oosterwijk:
    Hemel op aarde
  5. Fee:
    6 april 2022
    Je kunt gewoon niet ontsnappen aan Tilburg, misschien moet je het maar gewoon aan toegeven en in Kruikstad gaan wonen.