Karten, karaoke, frituren en boetes

2 maart 2022 - Espoo, Finland

Woensdag 2 maart, 23:00

Afgelopen zondag zijn we gaan go-karten en daar had ik mijn eerste confrontatie met boze Finnen. Altijd als ik meedoe aan iets dergelijks als Paintbal, lasergamen of dus karten ben ik daar niet om vrienden te maken. Niet op de eerste plaats eindigen bij een van deze activiteiten voelt echt als een grote mislukking. Iedereen die wel eens met mij zoiets gespeeld heeft kan het beamen. Tijdens de eerste ronde al mocht ik mijn eerste middelvinger ontvangen omdat ik een zondagsrijder voor me aan de kant moest tikken waardoor ze vier rondes lang in de vangrail stond. In ditzelfde potje sneed ik iemand dusdanig af dat ook hij in de vangrail eindigde en duwde ik iemand anders subtiel van de baan, maar hij negeerde een blauwe vlag dus de laatste was terecht. Na twee middelvingers van volwassen mensen zochten ze na afloop van de race buiten de baan weer de confrontatie op, maar ik stond op het scorebord en zij niet, dus deed me dat weinig tot niets.

KartenKarten

De rest van de top 3 werd aangevuld door de andere Nederlanders met wie ik was en om dat te vieren zijn we ’s avonds uit geweest in Sörnäinen, dit bleek een beetje het Tilburg van Finland te zijn, gelukkig zijn we er levend weggekomen. Ze doen hier niet aan carnaval maar er liepen gewoon mensen met bivakmutsen over straat. Toen zijn we naar een karaoke bar gegaan waar het tijd was voor de rest om zichzelf van zijn of haar aller slechtste kant te laten zien. Dat hebben ze ook gedaan.

Koken is zilver, frituren is goud

Ze kennen hier geen friettent. Bij ons in Nederland is het zo normaal om meerdere keren per week het verstand op 0 en de frituur op 180 te zetten. De dozen mexicano’s, kroketten, kipcorns en al dat lekkers kan je hier niet kopen. Je hebt hier wel in elke wijk een Macdonalds maar die fastfood kreeg ik in Nederland al niet weg. Dat frituren hier niet gebruikelijk is kwam ik deze middag pas achter. We waren uiteten met het bedrijf, ik zag friet liggen en realiseerde me dat ik dat in Finland nog helemaal niet op heb. Ik vroeg aan m’n collega’s hoe dat hier zit en ik kreeg vervolgens het concept van een frituur óf een friettent niet uitgelegd. Ze waren verbijsterd toen ik een foto van een kroket liet zien. Ik ben er maar niet over begonnen dat iedere student in Nederland zo'n 50 frikandelbroodjes per dag eet. Van het eten dat hier slechter is als in Nederland -met kaas en brood in het bijzonder- is een broodje mexicano met satésaus vanaf nu het nieuwe grootste gemis.

Ik had uitgerekend, door op de cent te noteren wat ik tot nu toe heb uitgegeven wat dit grapje me aan het eind allemaal gaat kosten. Niét in mijn begroting meegenomen zijn bekeuringen. Bij de politie hier kom je er niet met een waarschuwing van af en het is te glad om weg te rennen. Ik heb er al twee gekregen; zwartrijden met de metro en door rood lopen.

Van het weekend ga ik ook met iemand van m'n stage naar de voormalig hoofdstand van Finland; Turku. Hij heeft daar familie wonen en het is zijn favoriete Finse stad. Riga, Tallinn en Rovaniemi (Lapland) staan ook nog op de planning maar tot die tijd is er nog veel meer dan genoeg te zien in Helsinki zelf.

KoudOp stapSneeuw

1. Dick Vonk:
    2 maart 2022
    Hey Kevin relax een beetje met spelletjes man, maak plezier en zorg dat er met je gelachen wordt😊🤣. Willen winnen geeft veel te veel stress en kost erna ook nog veel tijd om te ontspannen hoor. Maar ik lees jouw verhalen zo recht uit je hart met zoveel plezier! Turku en Rovaniemi zijn leuk pas in Riga op de markt op je portemonnee ze zijn op die markt gek op touristen, wees daar voor zichtig ook in het OV. Heel anders dan Suomi groet Dick
  2. Erik v loon:
    2 maart 2022
    Weer een leuk stukje.ik zal er niet snel gaan komen zonder friettent
  3. Kevin van Oosterwijk:
    3 maart 2022
    Hahaha, misschien kan je er hier een beginnen
  4. Nel:
    3 maart 2022
    Weer leuk om te lezen niet te fanatiek zijn met je spelletje
    Lekker genieten daar
    Groetjes Net
  5. Bianca hendriks aarts:
    4 maart 2022
    wat leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. geniet ervan.
  6. Henk:
    5 maart 2022