Kampioenen

1 juni 2022 - Helsinki, Finland

woensdag 1 juni, 22.30

IJshockey is hier een ongekend populaire sport. Dit jaar werd het WK ijshockey in Finland gehouden en de stad die ik voor mezelf dacht te hebben werd ineens overgenomen door IJshockey-supporters uit allerlei verschillende landen. Woensdag ging ik vanuit m’n stage even naar de stad om een wedstrijd te kijken met wat vrienden.. uiteindelijk was ik 5.00 thuis. Twee dagen later zag ik met een vriend uit Kazachstan hoe Finland zich voor de knock-out fase plaatste door met 6-1 van Engeland te winnen.

Ik heb in deze tekst een hoop linkjes staan die naar m'n video's leiden, aanraders.

IMG-20220529-WA0010IMG20220529164237

Groepswedstrijden

Zoals ik al vaker heb gezegd zijn Finnen enorm op zichzelf, als Finland moet ijshockeyen krijg je het tegenovergestelde. Toen ik hier drie weken woonde won Finland de Olympische Spelen en was het een gekkenhuis in de stad. Nu merk je door de manier hoe de stad kleurt of Finland die dag een wedstrijd heeft of niet. Hoe dat hier geleefd wordt is te vergelijken aan hoe in Nederland de kroegen vol zitten bij het WK voetbal, maar dan gemoedelijker. Ik hou daar wel van, dus na die verloren wedstrijd tegen Zweden op woensdag hebben we elke wedstrijd ergens gekeken; eindelijk een collectief gevoel met de mensen waar ik al vier maanden tussen leef.

Wedstrijd tegen Zweden

Finland - Zweden

Snapchat-13550765

Tegen de UK

Screenshot_2022-05-24-11-23-59-72_1c337646f29875672b5a61192b9010f9

Tegen Oostenrijk:

Filmpje tegen Oostenrijk

Kwartfinale

Donderdag zijn we dan maar naar een ijshockeywedstrijd gegaan, Bram, Laura en ik; de kwartfinale tussen Zwitserland en de VS. In tegenstelling tot voetbal en eigenlijk alle andere sporten was dit juist in het stadion veel overzichtelijker ten opzichte van de tv. Jammer genoeg won de VS met 3-0. Dit was wel enorm geflatteerd. In hoeverre ik verstand van deze sport heb leek Zwitserland echt minstens één klasse beter, de schoten op doel waren ook 18 voor de VS tegenover 43 voor Zwitserland.

IMG20220526205341

Ik ben er wel op teruggekomen dat ijshockey niet meer is dan een beetje dom beuken (ondanks dat er wel heel veel dom gebeukt wordt). Ook als de puck helemaal niet in de buurt is gebruiken ze de stick om vanuit het niets uit te halen richting de tegenstander. Ik heb één filmpje gemaakt en daarop is ook te zien dat iemand een beuk krijgt, zijn helm afdoet en er een plas bloed op het veld verschijnt. Behalve dat zit er wel een duidelijker systeem in het spel dan ik op voorhand dacht.

Twee filmpjes van de ijshockeywedstrijd:   Zwitserland - USA  Zwitserland - USA

Halve finale

Terwijl ik bij de VS – Zwitserland zat won Finland zijn wedstrijd tegen Slowakije. Hierdoor werden beide halve finales bepaald: Canada – Tsjechië & Finland – VS. De wedstrijd begon om 14:30, toen we twee uur van te voren in een sportbar aankwamen puilde deze al uit. Elke kroeg die de wedstrijd niet uitzendt zal die dag geen klant ontvangen en ook in de parken werden grote schermen opgehangen. Finland won deze zeer zeer spannende wedstrijd tegen de VS met 4-3. Het bescheiden barretje waar ik een aantal weken daarvoor nog op m’n gemakje en met niet meer dan tien mensen pizza heb gegeten had nu een andere uitstraling.

IMG-20220530-WA0009

Finale

Zondag draaide alleen maar om deze wedstrijd. Canada versloeg Tsjechië met 6-1 en kwam zoals altijd in de finale. Rond 15:00 ging ik met Marsha, Laura, Mychaela, nog een andere Slowaak en de enige daadwerkelijke Fin tussen ons Petteri naar de stad in de hoop nog ergens een plekje te kunnen bemachtigen voor de wedstrijd die om 20:30 begon. Ook deze wedstrijd was weer ongekend spannend. Canada kwam snel op 0-1 voorsprong en zo bleef het ook lang. In het tweede en derde kwart draaide Finland dat volledig om en stonden ze met inmiddels nog maar 6 minuten op de klok 3-1 voor. De buit leek vrijwel zeker binnen te zijn. Wellicht dachten de Finnen op de baan er ook zo over want een paar minuten voor het eind scoorde Canada de 3-2 en de 3-3. In ijshockey komt er dan nog eens 20 minuten bij voordat de shout-outs beginnen. Het werkt dan zoals bij de golden goal bij voetbal vroeger, als er in deze extra tijd gescoord wordt is het direct over. Op dit moment was de sfeer al -ondanks m’n honderden bezoeken aan voetbalstadions- meer uitgelaten dan ik ooit gezien heb. Toen Finland in deze extratijd scoorde en hiermee wereldkampioen werd ontplofte het dan ook volledig. Ik weet niet precies meer hoeveel Finnen me geknuffeld hebben, maar het waren er meer dan ik comfortabel mee ben. Mensen stonden op de tafel te dansen, vielen ervan af, stonden op en klommen de tafel weer op. Er werd zoveel met bier gegooid dat je niet zou zeggen dat het 7 euro per glas kost. Toen we naar buiten liepen was de winkelstraat in het centrum van Helsinki voller dan ik hem ooit gezien heb. Auto’s reden toeterend voorbij en bestuurders hingen uit het raam zonder op de weg te letten. Mensen hingen in lantaarnpalen, stonden op daken, zakte door daken en sliepen op de weg.

Filmpje toen de wedstrijd begon: https://kevinhelsinki.reislogger.nl/video/eerste-minuten.67649

Filmpje toen de 2-1 gemaakt werd: https://kevinhelsinki.reislogger.nl/video/2-1-finland.67652

Na afloop: https://kevinhelsinki.reislogger.nl/video/afloop.67650

Na afloop: https://kevinhelsinki.reislogger.nl/video/afloop.67651

Screenshot_2022-05-30-01-09-09-76_1c337646f29875672b5a61192b9010f99

Allemaal wel leuk dus, als ik later nog eens besluit Finland te bezoeken wordt dat zeker in een week als er een kampioenschap is.

Het spel zelf is wel interessant maar kan ik niet zo intensief naar kijken als naar voetbal of basketbal. Je ziet niet echt de individuele klasse van spelers en het komt vaak wel wat op geluk aan. Maar sport blijf sport en spannend om naar te kijken + de sfeer was niets op aan te merken

1. Dick Vonk:
    1 juni 2022
    Zoals gewoonlijk heel fijn om te lezen, het onderwerp maakt nooit uit. Jouw kijk op wat je ziet en meemaakt blijft zo origineel dus ga zo door! Het plezier spat er vanaf.👍👍👍 Groeten Dick
  2. Jurre Sampers:
    2 juni 2022