Handtekening hier, belletje daar

12 november 2021 - Nijmegen, Nederland

Donderdag 12 november 2021, 22.00

Gisteren heb ik een gesprek gehad met de stage-coördinator van school die mij een niet te bescheiden document meegaf waarin alle zaken staan die ik nog moet regelen om een beurs te krijgen. Zij zorgen ervoor dat ik ben aangesloten bij de Erasmus+ beurs, een Nederlands bedrijf dat het via een subsidie promoot voor Nederlandse studenten om een stage in het buitenland te gaan doen. Toen dit gesprek erop zat had ik twee examens. Vervolgens heb ik van een zeer geslaagde elfde van de elfde genoten bij de studentenvereniging van Bram, nadat ik uit school in Den Bosch al flink op het terras heb gezeten met Jurre en Luuk. Het was ‘s avonds te merken dat iedereen wel wist dat bij de persconferentie van vrijdagavond alles weer dichtgegooid ging worden. De mensen gingen ver: Sneeuwwitje werd meer dood dan levend naar buiten gesleurd door de bewaking en even later ook Peter Pan. Twee gasten gingen met elkaar op de vuist en een dame in een roze jumpsuit spouwde over een piloot heen. Een erg geslaagde elfde van de elfde dus.

Het voordeel van de corona-aanpak in dit land kwam naar voren. Alles om 0:00 dicht. Zouden we eigenlijk altijd moeten doen, i.p.v. 21:00 tot 4:00 vind ik dit veel betere tijden om te stappen. In andere woorden zat ik de volgende ochtend om 10.00 Nederlandse tijd -enigszins- fris en fruitig voor de webcam voor mijn tweede gesprek met het stagebedrijf uit Helsinki. Dit gesprek was ingepland om te praten met twee andere Nederlandse stagiaires binnen Tespack. Het was vooral om meer informatie te krijgen over de volgende grote stap binnen dit proces; de huisvesting. Hierin hebben ze me een eind op weg geholpen, simpelweg door ervaringen en hun eigen manier van handelen te delen. Daar ben ik wel blij mee, want het bedrijf hoeft dit natuurlijk ook niet te doen.

Vervolgens pakte ik de trein naar huis om nog wat schooldingen af te handelen en heb ik wat uurtjes besteed aan het vinden van het perfecte appartement. Dit viel vooralsnog niet tegen. De huizenmarkt is in Helsinki niet zo extreem als in Nederland. Ik wacht nog even met reageren omdat je in deze snelle markt beter wat later kunt reageren gezien ik pas in februari ga stagelopen. Het kan zijn dat ze het nu beloven en het vervolgens toch verhuren aan iemand die er al sneller in kan. Toen ben ik wat verzekeringen af gaan sluiten. Mijn zorgverzekering had ik een tijdje terug al gebeld. Volgens hen hoefde ik niets aan te passen, mits ik interesse had in een aanvullende ZieZo verzekering, (heb ik niet). Toch heb ik ze weer gebeld omdat de meegekregen documenten aangaven dat ik een ‘’European Health Insurance Card’’ moest aanvragen. Na een halfuur in de wacht gehangen te hebben vertelde ze me dat dit op de achterkant van m’n zorgpas staat. Dus ik dat ding omdraaien, bleek inderdaad dat ik desbetreffende kaart onbewust al jaren bij me draag.

11/1111/11