Geschiedenislesje Rusland/Finland

10 juli 2022 - Moskou, Rusland

Zondag 13:30

De situatie met Rusland en Finland heb ik bewust nooit iets over geschreven zodat ik niemand onnodig ongerust maak. Nu heeft Finland na al die jaren (73!) uiteindelijk toch toegegeven en zijn ze aangesloten bij de NATO waardoor alles hier nu opeens een stuk veiliger oogt. NATO is een verdrag waarin een hoop Europese landen + Canada en de VS bij zijn aangesloten.

Deze organisatie is opgericht net na de tweede wereldoorlog, om iets dergelijks te voorkomen. Finland en Zweden hebben nooit toe willen treden, zelfs niet met de koude oorlog in. Elke keer als er sprake was van toetreden werd er hier een referendum gehouden en die werd steeds keihard afgewezen door het volk.

Toen Rusland op 24 februari dit jaar Oekraïne binnenviel was het hier op veel plekken toch wel paniek. Een aantal internationale vrienden van me vertrokken per direct terug naar hun eigen land. Bijvoorbeeld die twee Nederlandse stagiaires bij Tespack waarover ik in het begin nog wel eens schreef zijn toen teruggegaan. De mensen hier hadden het over een derde wereldoorlog. De afstand van mijn woonplaats naar de Russische grens is 175 kilometer, dat komt overeen met de afstand van Breda naar Zwolle. Dat mensen toen als het ware op de vlucht sloegen neem ik ze ook niet erg kwalijk maar ik heb me nooit zo bang laten maken. Alleen dat die supermarktprijzen door het dak gingen was minder, maarja natuurlijk niet iets waar ik over mag klagen gezien we hier nog veilig waren.

IMG-20220527-WA0022IMG20220525125828

Waar de angst vandaan kwam

Finland is lang een provincie van Rusland geweest en in de geschiedenis maakte Rusland vaak gebruik van andere oorlogen om Finland opnieuw binnen te vallen. Toen Rusland na lang dreigen Oekraïne daadwerkelijk binnenviel legde veel mensen hier de logische conclusie dat Finland en de Baltische staten de volgende zullen zijn. Er werd opnieuw een referendum gehouden over het toetreden van de NATO, voor het eerst was er een meerderheid en Finland diende (net als Zweden) voor het eerst aanvraag voor lidmaatschap in. Op 29 juni is die officieel goedgekeurd waardoor het niet lang meer gaat duren totdat ze in het verdrag zitten. (Hadden er al lang in kunnen zitten als dat corrupte Turkije er niet voor ging liggen, onbegrijpelijk dat die spion er nog inzit).

Wat we niet moeten vergeten is dat het een klein groepje hooggeplaatste Russen is dat deze oorlog begonnen is en niet de inwoners van Rusland. Dat Russische tennissers worden buitengesloten van Wimbledon is de puurste vorm van Racisme, net zoals op alle andere (sport)evenementen trouwens.

Ongeveer een maand geleden was ik met een van m’n betere vrienden hier in een karaokebar. Ze is geboren in Kazachstan maar heeft Russische ouders en woont sinds haar vierde in Kaliningrad (dat rare kleine stukje Rusland boven Polen dat nu bij Rusland hoort omdat geen ander land het wilde). Er kwam iemand het podium op die ''Killing in the name of'' van Rage against the machine ging zingen (absoluut topnummer, dat wel) Maar in plaats van het daadwerkelijke lyrisch schreeuwde hij de hele tijd f*ck Rusland en beledigde hij alle Russen voortdurend. Er wonen veel Russen hier in Helsinki, niemand van hen die de oorlog steunt, deze mensen de schuld geven is oneerlijk.

In Finland is er trouwens nog dienstplicht voor alle mannen, nu Petteri zijn engineering opleiding heeft afgerond hebben ze die afgelopen maandag ook het leger ingestuurd.

Dus ja, hopelijk voelen de Finnen zich na het toetreden van NATO weer wat veiliger hier en kunnen ze onbezorgd van de zomer genieten, want die is nu in volle gang.

1. Roland:
    11 juli 2022
    Dat was een heel andere Blog dan anders,
    Maar wel interessant 🧐
  2. Linda van den hoever: