Fotoserie

15 februari 2022 - Itäkeskus, Finland

Dinsdag 15 februari, 0:00

Na vijf dagen stage en ook de avonden steeds bomvol gepland te hebben mezelf beloofd zaterdag de hele dag niks te gaan doen. Zulke beloftes kan ik me wel aan houden. Dus de hele dag olympische spelen en voetbal gekeken op m’n kamer - er waren wat mensen die het adres en foto’s vroegen. Het adres is Tuulimyllyntie 10 a4, 00920 Helsinki en de foto’s van de kamer zal ik komende week maken. Zaterdagavond was de kans op het noorderlicht 24 procent, het hoogste tot nu toe. Met twee huisgenoten ben ik toen nog naar buiten naar een heuvel gegaan maar ondanks de dunne bewolking tevergeefs. Ik ga sowieso binnenkort naar Lapland, daar is altijd meer kans.

Voetbal kijkenSchaatsen kijken

Zondag

Omdat ik op m’n stage o.a. moet zorgen voor al het beeldmateriaal vroeg ik of ik dit weekend dan alvast een camera mee kon krijgen. Daar ben ik zondagmiddag tijdens een flinke sneeuwval mee op pad geweest en daar heb ik veel leuke foto’s mee kunnen maken. Zoals een echte fotograaf alle waarschuwing -en verbodentoegang bordjes genegeerd want op alle journalistiek-achtige opleidingen krijg je natuurlijk bonuspunten voor elke wet die je overtreedt. Deze foto’s (onderaan de pagina) zijn van het bos naast m’n appartement, komende week ga ik zeker naar nog mooiere plekken met deze camera.

Afbeelding2 (2)

Het OV hier is ideaal. In Nederland trok ik nog wel eens een sprintje om de trein te halen gezien je anders een halfuur moet wachten. Hier vertrekt er gewoon elke 6 minuten een metro. Vóór vertrek hoef je ook niet te kijken want hij komt toch op tijd, in tegenstelling tot Nederland waar ik de vertraging van de NS gewoon al bij de reis incalculeerde. Zoals op de map te zien is de metro hier zo eenvoudig, je kan er bijna niet fout mee gaan. Ik gebruik het woord bijna want ik ging gister dus wel verkeerd, te snel overmoedig en vergeten af te kloppen.

MetromapMetromap

Maandag en dinsdag

Ik hoorde dat het vanaf vandaag niet meer verplicht is een mondkapje te dragen in het ov in Helsinki maar ik wist niet eens dat het een plicht was. Ik dacht dat ze hier wel van de regels waren maar ik zag zelden iemand met zo’n ding opzitten. Alle verdere coronamaatregelen zijn ook geschrapt. Kroegen en restaurants zijn weer open dus die gaan we binnenkort zeker verkennen.

Al lijkt het er soms niet op maar de uiteindelijke reden dat ik hier ben is voor m’n stage. Bij mijn vorige stage in de sportjournalistiek ging ik vaak op pad, hier zit ik doorgaans de hele dag op kantoor. Toch ben ik zeker blij met de keuze voor dit bedrijf. Er heerst een heel persoonlijke sfeer, de eigenaren en andere collega’s uit de meest uiteenlopende landen zijn echt goede mensen. Na het werk ga ik vaak een paar potjes schaken met de directeur en met een Finse collega ga ik elke dag buiten de deur lunchen.

IMG_9662IMG_9671IMG_9735 Afbeelding8Afbeelding9Afbeelding6Afbeelding7Afbeelding5 (2)Afbeelding4

1. Dick Vonk:
    15 februari 2022
    Weer met veel plezier gelezen en deze keer ook bekeken! Jouw toekomst ligt volgens mij in deze branche! Ga zo door man!
  2. Fee:
    16 februari 2022
    Ziet er goed uitt!!
  3. Ed en Colinda:
    16 februari 2022
    Leuk om te lezen Kevin! Een mooie tijd daar voor jou!
  4. Jurre Sampers:
    17 februari 2022
    Lekker man!
  5. Nel:
    17 februari 2022
    Weer leuk geschreven.met plezier gelezen.
    Succes met alles
    Groetjes Nel
  6. Tim:
    22 februari 2022
    Mooi hoor! Geniet van je tijd daar