Finse zomer duurde één week

1 september 2022 - Matinkylä, Finland

Donderdag 1 september, 19:00

1 september, dat betekent dat de laatste maand is ingegaan. Het kan goed dat ik voordat ik hier vertrek nog sneeuw zie. De afgelopen dagen liepen mensen hier al met winterjassen, handschoenen en alles, de Finse zomer duurt hier dus echt maar één week. Begin juli was het vijf dagen achter elkaar boven de 30. Verder is het steeds rond de 20 graden geweest en de afgelopen dagen rond de 10. Zondag zat ik bij een voetbalwedstrijd van HJK toen het ongelofelijk begon te onweren, te zien bij m’n video's.

Ondanks dat het niveau van HJK zo laag is heb ik toch kaartjes gekocht voor de Europa League wedstrijden die gespeeld worden als ik hier nog ben. Volgende week ga ik ook naar de stadsderby van HJK tegen HIFK.

HJKz (2)3x3 basketbal (1)

Vorige week dinsdag was ik bij de voetbal een hoop spullen vergeten. Toen ik eergisteren aankwam zag ik dat alles nog op precies dezelfde plek lag. Die mentaliteit verbaast me nog steeds. Verder heb ik de afgelopen dagen meegedaan aan een aantal beachvolleybaltoernooien en ben ik drie keer naar de sauna geweest. Vanuit de sauna springen ze dus altijd in het water, dat onder groepsdruk ook maar gedaan, echt koud maar dat doet ze hier niks.

Zwemmen

Gisteren zag ik iemand waar ik in februari veel mee omging. Die is toen naar de VS verkast om het laatste gedeelte van zijn opleiding af te ronden. Toen we destijds afscheid namen hadden we niet verwacht dat als hij terugkwam ik hier nog steeds rondliep.

WhatsApp Image 2022-09-01 at 01.47.20

Met bovenstaand scenario als voorbeeld heb ik wel echt de keerzijde gemerkt van wat ik eerst zo leuk vond aan deze stad. Al die mensen uit verschillende landen die komen en gaan. Ik heb internationale vrienden gemaakt uit landen die me eerst niet boeide maar nu vrij hoog op m’n lijstje staan (India bijvoorbeeld). Nadeel van dit internationale leven is dat je vrienden net zo snel weer weggaan. Net zoals dat ik in februari gekomen ben en binnenkort weer vertrek zijn zeker de helft van m’n betere vrienden nu weer terug in het eigen land. Natuurlijk zijn er wel een paar die hier lang blijven. M’n Finse vrienden bijvoorbeeld, of Aravind die in Helsinki voor een Indisch bedrijf werkt en zijn visum van de week voor vier jaar heeft verlengd. Dit zijn uitzonderingen terwijl het eigenlijk juist een uitzondering hoort te zijn dat je afscheid moet nemen van iemand. Al die Amerikanen -die zich inmiddels alweer bij de MAC in Californië zitten vol te stouwen- zijn net zoals iedereen uit Slovenië, Australië, Zweden, Frankrijk, Zuid-Afrika allemaal weg en het bevalt me niks.

z (4)

Dit vinden ze hier trouwens een normaal woord: Epäjärjestelmällistyttämättömyydelläänsäkäänköhän.

Het betekent iets met niet kunnen organiseren.

z (1)z (3)

Zondag had ik niet veel te doen en bovendien had ik de dagen hiervoor al meer mensen gezien dan ik sociaal gezien comfortabel mee ben, dus toen ben ik vanaf Oulunkylä via Vanhanväylänpuisto naar Hannusjärvi gelopen, dat was zo’n 30 kilometer.

Hieronder een aantal foto's van die wandeling, in de fotoalbums nog veel meer.

Lauttasaari

Lauttasaari (1)Lauttasaari (6)Lauttasaari (9)Lauttasaari (8)Matinkyla (9)Matinkyla (1)

Matinkylä

Matinkyla (2)Matinkyla (6)Matinkyla (4)Matinkyla (8)Matinkyla (7)

Viiki

Viiki (4)Viiki (3)Kalasatama (2)

Zondag op een Indisch evenement

India evenenment (2)India evenenment

1. Dick Vonk:
    1 september 2022
    Fijn verhaal, mooie fotos het gaat goed met je man?