Finse sauna

11 augustus 2022 - Nuuksio, Finland

Donderdag 11 augustus, 12:00

Vorige week heb ik van de meest Finse traditie genoten. Een Finse vriend Arttu had met een grote groep een sauna gehuurd in Nuuksio-park. Ik ben al wel vaker naar de Finse sauna geweest omdat Petteri er een in z’n appartementencomplex heeft zitten. Maar aangezien dit midden in de natuur was, was dit pas de echte volledige Finse ervaring.

De sauna is een echt ritueel hier, het woord ‘’sauna’’ is ook het enige Finse woord dat internationaal gebruikt wordt (leuk feitje). Bijna elke familie hier heeft er ergens in een bos wel een staan. Er wonen in Finland slechts 5.5 miljoen mensen maar ze hebben wel 3.7 miljoen sauna’s. Het is echt bizar dat er geen uitzondering is en simpelweg elke Fin de sauna heilig verklaard. Ik had gelezen dat meer dan 99% van de Finnen wekelijks naar de sauna gaat. Van de mensen die ik hier het afgelopen halfjaar heb gesproken gaan de meeste meerder uren per dag.

IMG20220728194534WhatsApp Image 2022-08-10 at 5.33.30 PMIMG20220728212920

Het is een traditie dat je rechtstreeks vanuit de sauna het water inspringt (in de wintermaanden in de sneeuw). De kou voel je -Ondanks dat met 20 graden de temperatuur hier momenteel nog veel lager ligt dan in het grootste deel van de rest van Europa- niet als je direct vanuit de sauna gaat:

Deze week

De eerste zin van mijn laatste blog die over Finland ging was: ‘’Over het algemeen heb ik een hekel aan alles wat Duits is, uit Duitsland komt en ook maar een klein beetje met Duitsland te maken heeft.’’ Dus, bijna vanzelfsprekend heeft Karma toegeslagen en is m’n Franse huisgenote Lora vervangen door een Duitser. Eentje uit Köln, maar ze kan goed basketballen dus dat zal wel goedkomen.

Snapchat-1177794925

Spaans leren voor Peru-trip

Nu ik Spaans aan het leren ben is het fijn op te merken dat er in die taal wél logica zit. + m’n huisgenote Ainara komt uit Spanje dus daar kan ik altijd dingen aan vragen. Na zeven maanden is het enige Fins dat ik spreek, uit m’n hoofd: Nyt poika saunoo. Se kylpee, se laulaa ja huutaa. Kannusta samppanjaa, Meidän poika on tullut kotiin. Se valvoo se riekkuu ja rällää. Katseella mällää. En dat is dan nog een vrij nutteloze tekst aangezien het, het refrein van een Fins ijshockey-liedje is. Het andere Fins dat ik spreek is: Mina en Puhu Suomea, dat betekent dan weer dat ik geen Fins spreek. Al die internationale studenten die hier al jaren wonen spreken deze taal niet, aangezien het officieel een van de moeilijkste talen van de wereld is om te leren. Het Spaans leren gaat daarom vrij snel.

Zondagochtend was ik op Kaivopuiston Yleisövessa je kent het wel, aan het picknicken met wat vrienden uit de VS, Mexico, en Zweden. Twee van hen zijn wel eens in Peru geweest. De een zegt zich elke seconde onveilig gevoeld te hebben vanwege terroristische bewegingen, ontvoeringen en overvallen. De andere zei dat er niks aan de hand is en begon steeds alleen maar over de Peruaanse keuken. Maar ik ben al vaak in derdewereldstad Parijs geweest en die absolute getto heb ik ook overleefd.

Foto's; zonsondergang woensdagavond, op de foto's slecht te zien maar geloof maar dat ie mooi was.

IMG20220810222433IMG20220810222331IMG20220810222423IMG20220810215325

Behalve in de toeristische sector hebben de meeste bedrijven hier vakantie dus iedereen is volop in parken aan het sporten, relaxen of drinken. Maandag heb ik de hele middag met een stel vreemde ‘’spikebal’’ gespeeld. Dat is wellicht de aller saaiste sport die ik ooit gedaan heb. De dag erna maar met m’n Finse team zowat de hele dag gevoetbald om het te compenseren.

Gisteravond speelde Real Madrid in het Olympisch stadion de supercupwedstrijd tegen Eintracht Frankfurt. Net zoals ik bij het Rammstein concert gedaan had wilde ik nu ook weer rondom het stadion last-minute kaartjes overkopen. Maar de bedragen die ze voor de kaartjes vroegen was absurd, daar kan ik 12 keer voor naar Talinn, dus dan is de keuze snel gemaakt. Op zich wel logisch voor een supercup-finale, wel hebben we van buitenaf de meeste spelers gezien.

Snapchat-898190993IMG20220810195747

Verder heb ik nu vanuit het niets veel vrije tijd en zijn hieronder wat foto’s van verre wandelingen die ik de afgelopen dagen gemaakt heb.

IMG20220802134921IMG20220802134442IMG20220803160758IMG20220805200800IMG20220802140856

En ook nog wat foto’s van het Rammstein concert in Tallinn twee weken geleden, die ik toen nog niet gepost had:

1. rechts van mij Lora > een Franse vriendin van haar > nieuwe huisgenote Ainara

2. de mensen waarmee ik naar Rammstein ging

3. lokals uit Tallinn die Aaryan en ik die avond leerde kennen

IMG-20220729-WA0030IMG-20220721-WA0013Screenshot_2022-07-23-04-07-47-98_1c337646f29875672b5a61192b9010f9IMG20220722203227

1. Dick Vonk:
    11 augustus 2022
    Lijkt mij heel moeilijk om hiermee te stoppen en een heel nieuw avontuur te beginnen maar als het kan blijf ik je echt met veel plezier volgen!!!?
  2. Bert V gool:
    11 augustus 2022
    PA MA EN. BRADLY ZIJN IN. RENESSE OP DE CAMPING GEWEEST DUS HEB VEEL INFORMATIE VAN JOU SUC ES