Feest in Finland

1 mei 2022 - Espoo, Finland

Zondag 1 mei, 10:00

Vorige week had ik geen tijd om een blog te schrijven want alle tijd die ik achter mijn laptop doorbracht moest ik aan schoolexamens besteden. Ik was even vergeten dat school bestond en kwam er 4 dagen voor de deadline achter dat alle examens (die nog in een ongeopende envelop op mijn bureau lagen) ingeleverd moesten worden. In totaal kreeg je voor deze examens 90 uur, maarja tijd is relatief.

Gelukkig heb ik veel ervaring met opdrachten op de laatste seconde inleveren en was ik ook dit keer ruim op tijd (uiteindelijk heeft het tijdsverschil met Nederland me gered) Ik moest sowieso wat nachten doorhalen gezien de NBA play-offs weer in volle gang zijn dus dat gaf me ook wat extra uren.

Snapchat-169585973779ffef97-a8cb-4e09-be9b-1f6b5fdd60b7

Alle stagebegeleiders van school gaan op stagebezoek. Dat ook ik een stagebezoek kreeg stond ik in eerste instantie wel van te kijken, zoals m’n Sloveense huisgenoot Ian het zei: noem dat maar toewijding aan je vak. Vorige week donderdag kwam er een leraar van het KW1C overgevlogen en vrijdag kwam hij op stagebezoek bij Tespack. Dat stagegesprek had wel een heel interessante wending . Ik ging er wel vanuit dat ze positief waren omdat ze niet echt een reden hadden dat niet te zijn. Echter was m’n stagebegeleidster zo positief dat ik er een beetje ongemakkelijk van werd, dus dat was wel lachen.

Zaterdag zijn m’n docent en ik naar een voetbalwedstrijd van HJK gegaan. De regerend landskampioen van Finland tegen de nummer twee FC Inter Turku. Ik begrijp wel waarom we nooit een Fins team in Europese wedstrijden tegenkomen, dit niveau was echt erg, in de rust zijn we dan ook vertrokken om in een sportbar naar Premier League wedstijden te kijken. Als HJK in de Jupiler League zou spelen degraderen ze het eerste jaar, kon echt niet.

IMG20220423152642

Zondagochtend rond 6.30 opgestaan om wat filmpjes van de zonsopkomst in de haven te maken (was veel te laat, zon was al lang op). Daarna het emotionele afscheid van m’n eerste vriend in Helsinki die om 11.00 een vlucht naar Slovenië had. Toen maar meteen z’n halve inboedel overgenomen: een bank, nog een basketbal, een plant, z’n gitaar, wat boeken en een volle spaarkaart voor de kapper.

278600570_524358805864723_4370129693607484227_n

Gisteren was het Vappuaanttona in Finland. Een nationale feestdag, ik heb geen idee wat we vierde maar van mij mogen ze er wel een wekelijks iets van maken. Ik was van plan even snel te gaan kijken en weer terug naar huis te gaan omdat ik er niet veel trek in had. Vrij naïef weer. In korte tijd stonden we er middenin. Foto’s daarvan zullen de komende dagen nog wel volgen. Ook wel interessant dat ik daar een Engelse (Leicester) ontmoette die allergisch was voor bier. Daar stond ik wel van te kijken. Ondertussen werkte ze wel meerdere flessen champagne weg dus ze zorgde voor compensatie. Daar ook wel weer allerlei andere mensen leren kennen uit o.a. Schotland, Slowakije & Australië. Al die mensen van verschillende nationaliteiten ontmoeten vind ik echt lachen, nu nog een Fin.

Afbeelding1

Ian z’n kamer is alweer onderverhuurd. Een studente uit Frankrijk die hier komt voor een stage. Vive la France! Gisteren was ze ook mee geweest naar dat Vappuaanttona, wellicht dat ze na dat gezien te hebben alweer in het vliegtuig naar Lyon zit. Vanmiddag gaan we naar Nuuksio Park. De eerste keer dat ik daar was met twee andere Nederlanders van m’n stage was het net winter wonderland, de tweede keer met m’n ouders was het een schaatsbaan, ik ben benieuwd hoe Nuuksio Park er nu bijligt.

Zoals op de foto's te zien komt de Finse zomer eraan. Ik spreek hier veel mensen die al over de hele wereld gewoond hebben, maar allemaal zeggen ze hetzelfde: De Finse zomer is absoluut onverslaanbaar als mooiste plek van de wereld.

IMG_0176IMG_0118IMG_0202IMG_0204IMG_0080IMG_0095IMG_0167IMG_0156IMG_0126

1. Ed en Colinda:
    1 mei 2022
    Wat een leuk reisverslag weer Kevin. Erg leuk ook dat je leraar op stagebezoek kwam.
    Veel plezier nog, groetjes Ed en Colinda
  2. Dick Vonk:
    1 mei 2022
    Hey Kevin, ik miste je verhaal al en had zeker deze week gereageerd maar gelukkig je bent er weer. Ja als oud leraar week ik dat als je je goed voelt de resultaten goed zijn! Blijf genieten man dit zijn DE herinneringen!! Weer veel plezier.
  3. Nel:
    1 mei 2022
    Weer leuk om te lezen .geniet er van een hele ervaring gr Nel
  4. Nel:
    7 mei 2022
    Hoorde van je moeder.dat je naar Parijs ga voor t voetballen
    Nu veel voetbal genot.