Eerste twee dagen

4 februari 2022 - Helsinki, Finland

Vrijdag 4 februari, 23.30

Ik weet dat wat me hier het meest gaat tegenvallen mijn Engelse taal is. Die is niet zoals het zou moeten zijn. Desondanks gooi ik er dan toch zo’n zinnetje uit waar ik zelf van sta te kijken. Begin van de avond kwam ik terug van een wandeling en vroeg een huisgenoot wat ik van de omgeving vind. ‘’It’s like this image I always had in my imagination, but now I’m part of it.’’ Was m’n reactie, zweverig, maar wel waar. Het is hier zoals ik het altijd voor me zag. Terwijl je tot je knieën in de sneeuw staat blijft het maar naar beneden dwarrelen. Elke tak van elke boom is bedekt met een dikke laag wit poeder, en dan niet die uit Amsterdam. Waar de meeste mensen het liefst de zon opzoeken op een tropisch eiland is dit voor mij echt hét geluksmoment. Zoals gister; het zogenaamd milieuvriendelijke KLM had niet bespaard op stookkosten waardoor ik in m’n shirtje het vliegveld verliet. Bam, een keiharde klap van -12 graden recht in m’n gezicht.

Gisteren om 14.00 vertrokken vanaf Schiphol en zoals afgesproken stonden we 17:30 op Finse bodem. De vlucht verliep perfect. Je weet wat je bij vliegen krijgt natuurlijk. 3 seconde blij tijdens het opstijgen, daarna een paar uur wolken tellen en vervolgens bij het dalen om te landen is het weer leuk. De 3,4 miljard euro die de belastingbetaler aan KLM heeft geschonken zijn goed besteed want tijdens de vlucht bleven ze maar broodjes uitdelen. Die heb ik uiteindelijk vijf op zodat ik ‘s avonds niet meer veel hoefde te koken.

Tekst gaat verder onder de foto's

VluchtVlucht

Ja toen dus met een taxi vanaf het vliegveld naar m’n appartement gereden. M’n nieuwe roomies ontmoet, een Sloveen en een Engelse, maar laatstgenoemde is dit weekend naar huis. De Sloveen heeft me uitgelegd dat het internet slecht is en waarom, dat de kookplaat maar voor de helft werkt en dat de Finnen een apart slag volk zijn. Vooral dat laatste vond ik vandaag interessant om te ondervinden.

De mensen hier hebben allemaal een bepaalde vorm van autisme. Echt heerlijk, ik zal er nog eens een apart stuk over schrijven maar iedereen is hier gewoon lekker met z’n eigen ding bezig en het kan ze niet schelen wat iemand anders doet. De social distancing waar de hele wereld zich de laatste jaren aan moet houden kennen ze hier al eeuwen.

Verder heb ik vandaag vooral m’n koffers uitgepakt, spullen gekocht en boodschappen gedaan. Waar Nederland zich in grote steden al heeft laten paaien alles in het Engels te verkondigen doet Helsinki daar niet aan mee (goed van ze). Wel lastig, ik zie wel wat ik koop maar heb hier een bonnetje voor me waarop staat dat ik 500 gram saarioinen mansikkahillo heb gekocht. Volgens Google Translate is het Jam.

Daarnaast heb ik vooral de omgeving uitgekampt. Morgen ga ik voor het eerst downtown. Ik heb dan met twee collega’s van m’n stage afgesproken. Daarvoor moet ik eerst nog uitvogelen hoe het ov hier werkt en kijken waar ik een kaartje of abonnement moet kopen. Maar dat doen we morgen wel, eerst m’n verrekijker pakken om het noorderlicht te zoeken. Iemand zei me net dat je hem vanavond kunt zien. Over sterrenkunde kan je me alles vragen, maar in die groene flits heb ik me nog nooit verdiept.

Er is geen tv en de wifi is bagger maar via hotspot ben ik ondertussen NAC-Roda aan het volgen, jammer dat Lurling niet meer meedoet. Verder moest ik vanmiddag wel lachen toen ik m’n snapchat locatie zag; foto’s. Lekker alleen, meteen wel typerend voor de omgeving hier want ondanks dat je in een stad zit is dit echt wel een heerlijke plek om tot rust te komen. Maar daarvoor ben ik niet hier; maandag begint mijn stage.