Eerste schooldag

17 oktober 2022 - Cusco, Peru

Maandag 17 oktober, 10:30

Zo dadelijk ga ik hier voor de eerste keer naar school waar ik de komende weken elke dag Spaanse les ga krijgen. Ik kan echt niet wachten want dat ik bijna geen Spaans ken en de mensen hier geen Engels is wel een grotere barrière dan ik dacht.

Opvallende dingen: 1

Wat me hier opvalt is dat iedereen wel echt klein is. In Nederland ben ik met 1.83 precies Jan modaal maar hier ben ik groter dan sowieso alle vrouwen en ook wel echt vrijwel alle mannen. gisteren stond ik bij een verkeerslicht (die ze hier overigens gewoon weg kunnen halen want niemand kijkt ernaar) toen ik opeens allerlei stemmen hoorde. Ik keek links en rechts maar zag niemand. Toen ik naar beneden keek zag ik twee volwassen vrouwen met elkaar praten. Bij dat verkeerslicht stonden op een gegeven moment zo’n 15 man en het voelde alsof ik omringt werd door een stel dwergen. Toen ik met die Belg en Amerikaan door de stad liep bleek het ook wel. Zij zijn beide langer dan ik en op de markt stootte we voortdurend ons hoofd tegen alles wat daar hing terwijl de Peruvianen er gewoon onderdoor liepen. Bij een deur moet ik ook vrijwel altijd bukken. Ik heb nu een pet gekocht, niet voor de zon maar gewoon omdat ik telkens m’n hoofd stoot tegen van alles in dit kabouterdorp.

Screenshot_2022-10-17-09-27-34-84_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817Snapchat-1005174471

Het is hier vrij warm, de zon schijnt continu en de uv-straling is hier door de hoogte natuurlijk ook veel hoger, gister echt iets van 11. Maar wanneer ik in een T-shirt loop word ik gek aangekeken. Iedereen hier loopt in dikke winterkleren terwijl we in Nederland bij dit weer massaal naar het strand zouden rijden. Ik ben Finland gewend waar ze pas een trui aantrekken als het onder het vriespunt is.

Alles hier is echt zo goedkoop. Gisteren 13 soles betaald voor m’n lunch en 42 voor m’n avondeten inclusief drank. 1 euro is 3,85 sol. Dus omgerekend heb ik 11 euro betaald voor een goed voorgerecht, hoofdgerecht en twee lokale cocktails (de Pisco). Het eten was ook gewoon harstikke goed en meer dan genoeg. Enige wat me opviel is dat in de meerdere keren dat ik ben wezen uiteten je er lang op zit te wachten. Hopelijk waren dit incidenten want in Nederland zou je na een halfuur al gaan klagen. Het voelt ook slecht om commentaar te maken op eten wat je voor bijna niks krijgt. Die wisselkoers is wel echt interessant. Als ik hier een week lang iedere dag ga uiteten ben ik minder kwijt dan dat ik was na één avond in Helsinki.

Snapchat-1757631696

Pisco

IMG20221016125340IMG20221016124559WhatsApp Image 2022-10-14 at 15.13.38 (1)

Eten is ook goed hier, veel met aardappels en veel met paprika’s. Niet zo overdreven pittig als ik verwacht had en met het vlees ook veel meer variatie. Je moet wel opletten wat je eet, ze verkopen ook fruit dat al de hele dag in de zon staat te bakken.

Gisteravond maar meteen naar de voetbalwedstrijd van het team van Cusco geweest. Cienciano heet het en ze moesten tegen Alianza Lima. Het niveau was wel goed, minder dan in Nederland maar veel beter dan in Finland. Cienciano, mijn nieuwe lokale team is geen hoogvlieger en heeft de competitie nog nooit gewonnen. Wel is het het enige team uit Peru dat ooit de Copa Sudamericana heeft gewonnen, dat is de Zuid-Amerikaanse versie van de Europa League. Video’s van deze wedstrijd en de sfeer er omheen staan ook op deze website.

IMG-20221016-WA0019IMG-20221016-WA0021IMG20221016164130

Zelfs in stadions hier zijn zwerfhonden, ik blijf het interessant vinden

IMG20221016181421IMG20221016181424

1. Ed en Colinda:
    17 oktober 2022
    Leuk weer om te lezen Kevin ik hoop dat je het Spaans snel onder de knie hebt dat is wel handig als ze niets anders praten😉
  2. Erik v loon:
    18 oktober 2022
    Prima naar je zin zo tezien
  3. Dick Vonk:
    18 oktober 2022
    Je gaat weer een famtastisch avontuur aan! Dat je spaans gaat leren is echt helemaal top. Je bent een super toffe peer!!!!👍👍👍
  4. Tante Linda:
    18 oktober 2022
    Muy Bien Kevin. Ga maar snel Spaans leren, een hele leuke taal.
    Fijn dat je het hier weer goed naar je zin hebt.
    Haste Luego!
  5. Jurre Sampers:
    19 oktober 2022
    ¿Cómo es tu español hasta ahora?