Afscheid van Finland

2 oktober 2022 - Tilburg, Nederland

Zondag 2 oktober 11.00

Na een verschrikkelijke vlucht ben ik dinsdag terug in Nederland aangekomen. Uiteindelijk heb ik acht maanden in Finland gewoond, ongeveer het dubbele van wat in eerste instantie de bedoeling was. Trouwe lezers van deze blog hebben kunnen merken dat het mij daar enorm goed is bevallen. (Een bedankje aan deze volgers trouwens, want ik kan zien dat de blog nog steeds goed gelezen wordt) Hieronder mijn favoriete momenten van de afgelopen tijd:

13. de gratis musea

Om kunst en cultuur te promoten hebben alle musea één dag in de week waar ze verplicht zijn gratis toegang te verlenen. Op deze manier heb ik meerdere kunst, geschiedenis, oorlog, film en natuurmusea bezocht.

Musea

12. Suomenlinna

Het eiland Suomenlinna kan je vanaf het centrum in slechts tien minuten met de ferry bereiken. Een prachtig eiland met hoge kliffen, een schitterend uitzicht en vooral een heel interessante historie.

Suomenlinna

11. Vappu

Op 1 mei was het feest in Helsinki want.. ja ik weet niet eens waarom. Iedereen had witte hoedjes en was dronken dus het zat wel goed, maar niemand had ook maar enige idee waarvoor we hier nu eigenlijk stonden.

Vappu

10 de ontdekking

3 februari, ik stapte het vliegtuig uit, verliet het vliegveld en zocht mijn kamer op. Toen ik aankwam kende ik niks of niemand in een land waarvan ik de taal niet eens spreek. De eerste week ging ik er voor het eerst op uit, leerde nieuwe mensen kennen en ging op stap. Toen nog geen idee van wat dit hele avontuur me ging brengen.

Aankomst

9. Genieten van de rust en kalmte

Het is echt vrij bizar hoe je midden in het centrum staat, vijf minuten loopt en plots omringt wordt door de natuur. De combinatie van stad en natuur is nergens zoals hier. Mijn stageadres bevindt zich in het gebouw van Aalto Univeristy in Otaniemi, omringt door grote collegegebouwen hoef ik nog geen twee minuten te lopen en heb ik een uitzicht over de zee. Van een drukke werkomgeving beland je in een absolute stilte waar je geen mens, voertuig of geluid hoort.

Rust

8. De passie voor sport terugvinden

In Helsinki sportte ik vrijwel elke dag. Ik sloot me aan bij een voetbalteam, ging drie keer per week basketballen, speelde tennis en beachvolleybal-toernooien. Wat voor ons Nederlanders voetbal betekent zo houden ze hier van floorbal en ijshockey. In de wintermaanden heb ik dat genoeg gedaan. Ook ging ik vaak naar professionele sportwedstrijden, zoals naar de voetbalwedstrijden van regerend landskampioen HJK en het WK ijshockey.

IMG-20220327-WA0007

7. Lopen over de meren

Een van de meren waar ik maandagochtend nog in heb gezwommen liep ik een tijdje terug nog overheen. Niet omdat ik Jezus ben, maar zelfs de grootste meren en delen van de zee bevriezen hier zo erg dat er in de winter op geschaatst wordt. Toen ik hier in februari aankwam dacht ik dat dit ijshockeyvelden waren omdat iedereen erop aan het sporten was. Enkele maanden later lagen er plots boten in en zag ik dat het eigenlijk grote meren waren

Meren

6. Terugkomen in Helsinki

In juni ging ik even terug naar Nederland om daar wat dingen te regelen en m’n vrienden en familie weer te zien. Dit waren twee beste weken maar wat was ik ook weer blij om terug naar Helsinki te gaan. Vliegen was ik klaar mee dus zijn we met de auto van Nederland naar de Baltische zee gereden. Die met de ferry overgestoken en zo vanaf Zweden het pad naar Helsinki weer vervolgd. Een trip van in totaal 2000 kilometer. De terugkomst in Finland voelde wellicht iets te veel als een thuiskomt. Ik was de ferry amper af en ik had al allerlei afspraken gemaakt met de mensen die ik slechts twee weken niet had gezien. Absoluut mijn tweede thuis.

Terugkomst

5. Hevige sneeuwval eind februari

Ik kwam hier voor de bergen met sneeuw. Eind februari liep ik over straat en merkte ik op dat deze vrijwel volledig weg was. Slechts een maand dacht ik van de sneeuw te hebben genoten. Deze ochtend liep ik naar m’n werk en waren hier en daar de laatste plekjes sneeuw aan het verdwijnen. Aan het eind van de middag verliet ik het kantoor en stond ik plots tot aan m’n knieën in de sneeuw. Rond 15:00 was het begonnen met hevig sneeuwen en dit is de volgende ochtend pas gestopt. Er lag voor drie weken aan nieuwe sneeuw. Wegen waren weer onbereikbaar en de mensen gleden voortdurend uit. Finnen zelf worden er chagrijnig van, ik vind het alleen maar het mooiste beeld dat ik ooit heb gezien.

Sneeuwval

4. Cruises naar Tallinn

Helsinki blijft mijn favoriete stad, maar ik kan moeilijk ontkennen dat ik inmiddels ook verkocht ben door de hoofdstad van Estland, Tallinn. Ik heb deze stad inmiddels exact tien keer bezocht. Tallinn is gewoon een prachtige stad met vele gezellige lokale restaurants en door de indrukwekkende historische gebouwen in ‘’old town’’ krijg je het gevoel dat je terug in de tijd reist.

Tallinn

3. IJshockey

Een van mijn beste herinneringen aan Finland is het meemaken van het WK IJshockey. Vergelijkbaar aan hoe wij in Nederland van voetbal houden en WK-wedstrijden gezamenlijk met vrienden in de kroeg kijken, zo beleven ze hier IJshockey. Elke wedstrijd van Finland keken we ergens in de stad. We zagen hoe ze de groepsfase doorkwamen en hierna de kwartfinale wonnen van Slowakije. Deze kwartfinale zag ik niet live omdat ik toen in het stadion zat bij de door de VS gewonnen wedstrijd tegen Zwitserland. Dit leverde de halve finale Finland tegen de VS op die Finland zonder al te veel moeite won. De finale Tegen eeuwige aardsrivaal Canada keken we in de overvolle Irish pub. Deze wedstrijd was ongekend spannend. Finland stond lange tijd 1-0 achter, vocht terug en stond drie minuten voor tijd op een 3-1 voorsprong. Dit gaven ze weg waardoor we met een gelijke stand van 3-3 de extra tijd ingingen. In deze extra tijd scoorde Finland de 4-3. Het was klaar, Finland is de wereldkampioen. In de Irish pub, in de straten van Helsinki en door heel Finland was het groot feest. In andere woorden Meidan poikka on tullut kotiin.

IMG20220526205341

2. De sauna’s

Sauna’s zijn onmisbaar in het leven van een Fin. Het is het enige Finse woord dat internationaal gebruikt wordt. Naar de sauna gaan is hier haast een religie, er is echt geen uitzondering, iedereen doet het. Zelf ben ik ook een aantal keren met Finse vrienden mee geweest. Ongeveer vijftien keer denk ik. Ik begrijp de hype wel. In de winter springen ze na afloop de sneeuw in, in de zomer in het water. Daarna wordt er soms gebarbecued en van de heilige natuur genoten. Ik ben naar een hoop verschillende sauna’s geweest, mijn favoriet was een afgelegen buitensauna midden in een nationaal park tussen de bergen en rivieren.

Sauna

1. Internationale vrienden

Het leuke aan het leven in een hoofdstad is al die internationale mensen leren kennen. Ik heb er altijd al van gehouden op vakantie buitenlandse vrienden te maken waardoor ik meer leer over andere culturen. De vrienden met de meest uiteenlopende nationaliteiten die ik hier gemaakt heb vind ik echt geweldig. Aravind uit India, waar ik mee naar Parijs vlieg voor een PSG-match om Messi live te zien. Uit de VS, waar ik al zes maanden structureel eens per week mee ga eten, de Finnen van de voetbal, die me opnamen in hun team alsof ik er al jaren speel. Ik ontmoette Aaryan uit Mumbai en twee weken later waren we een week lang op stap in Tallinn met als hoogtepunt een Rammstein concert. Echt, hoe snel alle internationals elkaar hier gevonden krijgen is indrukwekkend.

Vrienden

Terug in Nederland

De afgelopen paar dagen ben ik telkens op stap geweest in Tilburg zodat ik er alvast aan kan wennen hoe echte getto eruit ziet zodat Peru wel meevalt. In tegenstelling tot de vorige keer dat ik in Nederland was zal ik het nu ietsjes rustiger doen. Toen ik in juni even op en neer kwam ging ik van het ene concert naar het andere evenement en was ik enkel bezig met de leuke dingen. Nu heb ik uiteraard een hoop andere dingen voor m'n nieuwe reis te regelen. Zoals een hoop prikken laten zetten, verzekeringen afsluiten, de eisen van de beurs van m'n Finlandreis afronden en alle andere voorbereidingen voor Peru.

M'n laatste dagen in Helsinki horen bij m'n leukste dagen daar maar tegelijk vond ik het helemaal niks. Vrijdag was ik naar Tallinn om gedag te zeggen tegen de mensen die ik daar heb leren kennen. De mensen waarmee ik naar Rammstein ging, de Zweedse vrouw van de chocoladewinkel en andere vrienden. Zaterdag hebben we na afloop van het stappen tot zonsopkomst in de sauna gezeten, een van de beste momenten ooit. Die volledige nacht dus overgeslagen, vervolgens zondag en maandag ook maar een uur of 3 geslapen. Dinsdagochtend alles gepakt voor mijn vlucht van dinsdagmiddag om weer terug naar huis te vliegen. Ik had er zin in om weer naar huis te gaan om mijn familie en vrienden weer te zien.

Hier nog wat beelden van afgelopen dagen en nog meer bij de video's

Toen het inmiddels al licht begon te worden na een mooie avond.

IMG20220925071946IMG-20220925-WA0000

Laatste keer naar Tallinn, althans voor nu.

IMG20220924100744IMG20220923200526IMG20220924140938Snapchat-216723900

Laatste dagen nog wat leuke dingen gedaan & m'n spullen bij andere mensen ondergebracht.

Snapchat-1920433474Snapchat-259471700IMG20220926125157

Afbeelding3Afbeelding4Afbeelding1Afbeelding2

En dan toch thuis in Nederland

309106267_5489921907788238_227312921813129744_n

1. Mirjam Bink:
    Geweldig weer Kevin!
    Op naar een nieuw avontuur!
    En blijf verhalen vertellen.
    ¡Buen viaje a Peru!
  2. Nel:
    2 oktober 2022
    Geweldig weer .mooi geschreven. Heel veel succes naar je volgende avontuur.blijf je volgen .
    Nel
  3. Dick Vonk:
    2 oktober 2022
    Hey Kevin ook ik blijf je graag volgen en ik heb het idee dat je net zo van Finland hebt genoten als ik vroeger😊👍. Op naar de volgende ervaring, ik blijf je graag volgen?
  4. Tante Linda:
    3 oktober 2022
    Mooie woorden, hopelijk wordt het volgende avontuur ook te gek!
    Succes in Peru!
  5. Marielle:
    3 oktober 2022
    Fijn je weer ff gezien te hebben, veel succes in Peru. We blijven je uiteraard volgen. April 2023 staat genoteerd voor een borrel samen!
  6. Jolande Gevers:
    3 oktober 2022
    Weer een mooi verhaal zoals gewoonlijk, heb erg genoten van al je verhalen. Op naar een nieuw avontuur, maar hopelijk zien we elkaar nog. Groetjes Corne en Jolande
  7. Bianca hendriks aarts:
    4 oktober 2022
    op naar een nieuw avontuur. ik blijf je volgen
  8. Bert V gool:
    4 oktober 2022
    We hopen ji nog een keer te zien ons adres is
  9. Kevin Mitchell:
    5 oktober 2022
    Ad us to your newsletter